Verslag KIVI-reis naar actuele en historische Lucht- en Ruimtevaart highlights in de omgeving van Keulen en Mainz op 4 & 5 oktober 2018.

Na de succesvolle “Aerospace”-reizen in november 2013, november 2015, oktober 2016 en november 2017 was dit alweer de 5e in successie. Bij alle reizen speelde de geschiedenis van de vliegtuigbouwer Anthony Fokker een belangrijke rol maar zeker ook de actuele en historische highlights van de aerospace industrie aldaar in het bijzonder.

Deze reis vertrok met een groep van 13 (en in Keulen aangevuld met twee zeer geïnteresseerden uit München) op donderdag 4 oktober om 10:00 uur uit Eindhoven met een kleine VIP Bus naar DLR Keulen. Na de lunch in Keulen uitgebreid rondgeleid langs de DLR faciliteiten waaronder het Europese Astronauten Centrum der ESA.



Eind van de middag met 15 deelnemers naar het hotel in Mainz waar ook 's avonds het diner plaatsvond.

Vrijdag 5 oktober bleek een bijzonder drukke dag te worden. Onze vriend en gastheer Manfred Penning aldaar had een aardig dagprogramma samengesteld. In de ochtend om 08:00 uur begonnen met een bezoek aan het Goedecker Denkmal in Gonsenheim (de man die een zeer belangrijk rol speelde bij de constructie van de eerste Fokker Spin).



De Stellv. Ortsvorsteher verwelkomde ons en beloofde te overwegen om in de stad een straat te gaan vernoemen naar Anthony Fokker! Vervolgens een bezoek aan Haus zur Krimm, de plek waar Anthony op zeer jeugdige leeftijd een tijdje verbleef.

Na een korte rit, aankomst bij het Zeppelinmuseum in Neu Isenburg waar we grondig op de hoogte werden gesteld van de turbulente geschiedenis van de luchtschepen (de Graf Zeppelin bracht ooit een historisch bezoek aan Rotterdam Waalhaven).

De lunch in Griesheim werd gevolgd door een bezoek aan de Windtunnel van de TU Darmstadt in dezelfde plaats. Voor velen van ons buitengewoon boeiend om de Tunnel te zien en op de hoogte worden gesteld van de researchactiviteiten.

Eind van de middag naar August Euler Flugplatz (1868-1957, vliegtuigbouw pionier). Dit veld was het eerste vliegveld in Duitsland en de plek waar de eerste Duitse vliegtuigfabriek en de eerste pilotenschool  werd gevestigd (de Graf Zeppelin landde trouwens ook hier op 3 augustus 1930).

In het “Verkeerstoren Gebouw” gaf de heer Sebastian Keller een korte lezing over de geschiedenis van het veld, gevolgd door een lezing van de heer Ulrich Schuster van Lufthansa Technik over het ontmantelen van de Boeing 737 “Landshut” in Fortaleza Brazilië en transport (met een Antonov AN-124) van het vliegtuig naar Friedrichshafen. Na totale restauratie zal de Landshut een prominente plaats krijgen in het museum aldaar. De Landshut was het vliegtuig dat werd gekaapt op 13 oktober 1977 en belandde, via vele omwegen, in Mogadishu waar de bemanning en alle passagiers werden bevrijd door een GSG 9 commando eenheid. De Captain Jürgen Schumann was 16 oktober vermoord op Aden Airport.

De dag werd afgesloten met een bezichtiging van de “Gelber Hund”, de replica van de Euler Doppeldecker (o.a. gebouwd door de Amerikaan Gary Gray, bestuurslid, die na zijn legering in Duitsland in jaren 60 daar is gebleven), het vliegtuig waarmee de allereerste Duitse postvlucht plaats vond naar Darmstadt (10 juni 1912 ).

Afsluiting met een korte borrel in het voorste cabine deel van een DC8 die ter plaatse fungeert als informatiecentrum en ontvangstruimte.

Direct hierna 17:15 uur terugreis naar Nederland.

De deelnemers beluisterend mogen we terugzien op een buitengewoon succesvolle KIVI-reis.

Hisco Baas, Rotterdam