Na een aantal jaar geen ledenvergadering te hebben gehad, konden de KIVI Bedrijfskunde leden in november 2016 weer bijeenkomen tijdens een algemene ledenvergadering. Het nieuwe bedrijfskunde bestuur dat sinds medio 2015 bijeen is, startte met een korte individuele introductie waarna werd over gegaan tot het formele deel. Hier werden de resultaten besproken van de enquête die eerder dit jaar is uitgezet onder de ruim 1900 bedrijfskunde leden. Het bestuur koos voor het uitzetten van een enquête om inzicht te krijgen hoe zij haar leden zo goed mogelijk van dienst kan zijn. Uit de resultaten bleek dat leden voornamelijk interesse hebben in bedrijfsbezoeken. Daarnaast bestaat de behoefte aan lezingen of workshops mits het een onderwerp betreft aangaande bedrijfsstrategie, innovatie of management van bedrijfsprocessen. Ook werd gevraagd aandacht te besteden aan kwaliteitszorg, leiderschap, MVO en bedrijfsantropologie. Tot slot blijkt uit de enquête dat leden naar evenementen willen komen mits de dag/tijdstip en locatie schikt en er weinig of geen kosten aan verbonden zijn. 

Na de enquêteresultaten werd door het bedrijfskunde bestuur de plannen en ideeën voor 2017 besproken. Deze liggen in lijn met het onderwerp en de resultaten van de uitgezette enquête waardoor de focus voornamelijk ligt op de organisatie van bedrijfsbezoeken, evenementen en netwerk activiteiten. In het verlengde hiervan heeft het bestuur haar beleid opgesteld en zichzelf daarbij tot doel gesteld om kennis uitwisseling te stimuleren door vakgerichte activiteiten en netwerksessies te organiseren. Hierbij zal sociale media een belangrijke rol gaan vervullen. Via een LinkedIn pagina worden leden en geïnteresseerden op de hoogte gehouden van activiteiten, worden discussies per thema mogelijk gemaakt en bedrijfskundige nieuwsfeiten gedeeld.

Tot slot werd de status weergegeven van de bedrijfskundige financiën. Uit de presentatie bleek ten aanzien van de financiën van 2015 van de afdeling bedrijfskunde:

  1. Het jaar 2015 is goedgekeurd door de kascommissie
  2. Een deel van de gereserveerde middelen is in 2015 teruggegaan naar de centrale rekening van KIVI.

Gegeven het aantal leden dat we hebben, wordt verwacht dat 2016 positief afgesloten wordt en dat in 2017 voldoende liquide middelen bestaan voor het organiseren van activiteiten.

Thorsten Friedrich, secretatis van het voorgaande bestuur is gedechargeerd en wordt bedankt voor zijn bijdrage aan de afdeling bedrijfskunde. Het nieuwe bestuur wordt met algemene instemming geinstalleerd.

 


Spraakmakende presentatie Dr. A.F. Aalders (Philips Research)

Na de ledenvergadering van de afdeling bedrijfskunde kwam aansluitend Dr. A.F. Aalders, Ferrie, (Head of Business Excellence, Philips Research) aan het woord. De aanwezige leden werden allereerst kort meegenomen in Ferrie’s personalia waarna werd overgegaan tot specifiekere Philips bedrijfsinformatie. Ferrie nam de leden gedurende anderhalf uur bij de hand om hen een inkijk te geven achter de schermen van Philips Research. Tijdens deze grande tour belichtte Ferrie de succesfactoren van Philips Research op het gebied van innovatie. Hier werd onder andere verteld dat Philips Research haar gehele bedrijfsmodel concentreert op drie bedrijfspijlers, Personal Health, Diagnosis & Treatment en Connected Care & Health Informatics.

Interessant was om te horen dat Philips de bakermat van het bedrijf, de licht divisie, inmiddels aan het afstoten is vanwege een gekozen focus welke zich concentreert op de drie genoemde bedrijfspijlers. Om deze bedrijfspijlers tot een succes te maken heeft Philips Research zeven succes factoren opgesteld:

  1. Vision and Mission: factor waar de visie (het verbeteren van de levens van 3 miljard mensen in 2025) en missie (het verbeteren van mensenlevens) van het bedrijf uiteen worden gezet.
  2. Shared targets and improvement programs: waarmee Philips Research in een verhoogd tempo wil groeien in bestaande markten door zich meer te richten op de vraag van klanten en haar eigen strategische waarden.
  3. Ability to attract talent: het continue aantrekkelijk blijven voor talent dat zichzelf en Philips Research ontwikkelt.
  4. Innovative climate: waarbij wordt gestreefd naar een multidisciplinaire en flexibele omgeving om te werken maar waar ook klanten zich thuis voelen.
  5. Open innovation: hierdoor wordt kennis niet alleen intern gehouden maar wordt ook  nadrukkelijk samengewerkt met externe partijen zoals Universiteiten, klanten en andere stakeholders om innovaties vanuit meerdere perspectieven mogelijk te maken.
  6. Transformational management: management dat zelf continue in beweging is met het bedrijf te ontwikkelen
  7. Balancing multi-stakeholders interests: hierbij wordt voortdurend nagedacht over de wensen en behoeften van stakeholder als individu maar ook op welke manier Philips Research haar stakeholders met elkaar in contact kan brengen.

De zeven beleidspijlers moeten uiteindelijk leiden tot het behalen van de gestelde visie in 2025 waarbij wetenschappers in een superieure werkomgeving waardevolle innovaties bedenken die er voor zorgen dat Philips Research het leven van 3 miljard mensen kan verbeteren.

Programma

 -  uur Netwerken met een broodje
 -  uur Ledenvergadering
 -  uur Pauze
 -  uur Lezing door Ferrie Aalders "Excellent innoveren, succesfactoren bij Philips Research"
 -  uur Netwerken met een drankje