Totaalinnoveren maakt bij het ontwikkelen van producten gebruik van alle beschikbare bronnen. Dit betekent dat kennis van alle afdelingen én externe bronnen wordt gebruikt bij het creëren van waarde.

In deze lezing krijgt u een inzicht in:
• de belangrijkste faalfactoren
• hoe kom je aan goede marktinformatie en hoe ga je hiermee om?
• waarom verloopt de samenwerking tussen technici en commerciële medewerkers vaak stroef en hoe je deze kunt verbeteren.
• hoe kunnen bijvoorbeeld projectcalculaties helpen bij het nemen van de juiste beslissing?
• hoe kom je tot een doordachte opbouw van een assortiment?

Betere producten ontwikkelen met totaalinnoveren
In de maakindustrie is het ontwikkelen van nieuwe producten het belangrijkste maar ook het meest risicovolle bedrijfsproces. In een wereld met open grenzen moet je immers het beste product ter wereld ontwikkelen. Helaas lukt dat vaak niet.

Van veel producten die wij op de markt brengen vallen de verkoopaantallen of de opbrengsten tegen. Zo draagt een aanzienlijk deel van deze producten, soms bijna de helft, niet bij aan de winst voor de onderneming.
Er is al veel onderzoek verricht naar waarom producten falen. De resultaten hiervan zijn te vinden in tal van wetenschappelijke publicaties. Leo Haffmans heeft deze resultaten geordend en vertaald in aanbevelingen.

Voor een technisch geavanceerd product is technische kennis op veel verschillende gebieden nodig. Zelfs een grote onderneming kan niet al deze specialistische en praktische kennis zelf in huis hebben.

Bij toeleveranciers zit veel kennis, kunde en ervaring, opgedaan bij het leveren van onderdelen aan tal van afnemers. Hoe maak je gebruik van deze kennis? Hier kunnen wij veel leren van de auto-industrie. Daar betreft het wel grote series en grote toeleveranciers die een groot deel van de innovaties voor hun rekening nemen. Denk hierbij aan Bosch voor het brandstofinjectiesysteem, Bosal voor uitlaten, Inalfa voor schuifdaken, SKF voor kogellagers en AkzoNobel voor de lak. Dan moeten de inkopers, die ook zelden een klant ontmoeten, wel weten hoe je waarde creëert voor de klant.

De inkoopdirecteur van bijvoorbeeld BMW heeft dit begrepen en weet hoe hij toeleveranciers kan uitdagen. BMW maakt geen goedkope auto’s maar wel auto’s die de wereldwijde concurrentie aankunnen.

Spreker

Ir. Leo Haffmans (1949) deed na zijn studie aan de TU/e ruime ervaring op in de productontwikkeling bij een grote organisatie.

Organisator

Bedrijfskunde

Naam en contactgegevens voor informatie

ir. Lon J.M. van der Zon; tel 0650 641 845