Archief

  • Elektrificatie van containervervoer in de binnenvaart
    Niels Poiesz (Stedin) en Jan van Rookhuijzen (ElaadNL) 

    Transport over water leent zich uitstekend voor elektrificatie. Welke kansen en uitdagingen mogen wij de komende tien jaar verwachten van elektrische binnenvaartschepen? Onderzoekers van Stedin en ElaadNL presenteren in deze Webtalk de uitkomsten van de ElaadNL Outlook over dit onderwerp.

    Met een expertpanel van:

    • Martin Quispel - EICB
    • Leon Sluiman - ENGIE
    • Willem Dedden - ZES

    Terugkijken


  • De weg naar de Energiehub
    Luuk van Loosdrecht en Rein Boshuisen (beiden van Stevin) en Paul Broos (ElaadNL) 

    Een energiehub is een locatie waar veel vraag en/of aanbod van energie bij elkaar komt. Denk bijvoorbeeld aan een verzorgingsplaats langs de snelweg met snelladers voor auto’s, een trucklader en lokale opwek. Maar al deze faciliteiten staan er niet in één keer. Voor iedere faciliteit krijgt de netbeheerder een nieuwe uitbreidingsaanvraag. Hoe kan de netbeheerder proactief zorgen voor voldoende capaciteit zonder steeds opnieuw kilometerslange kabels te moeten ingraven? Deze en andere vragen hebben wij beantwoord tijdens een webinar over energiehubs op 29 oktober 2020. Meer info over de EnergieHub vindt u onder andere op de website van Stevin: www.stevin.com/energy-hub.

    Terugkijken


  • Electric Cars Emit Even Less CO2 than Assumed So Far
    Auke Hoekstra (TU Eindhoven) 

    English lecture on how to compare the CO2 emission of electric cars and cars with an internal combustin engine.

    Replay this webinar


  • De opkomst van elektrische bestelbusjes in Nederland
    Ruud Noordijk en Nazir Refa (beiden van ElaadNL)

    Nu de elektrische personenauto’s de Nederlandse wegen veroveren, komt de vraag vaker op: waar blijven de elektrische bestelvoertuigen? Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL komen in drie scenario’s tot de voorspelling dat e-bestelwagens een inhaalslag gaan maken. In hun analyse kijken zij ook naar de impact van een (snel) groeiend aantal elektrische bestelvoertuigen op de benodigde infrastructuur.

    Terugkijken


  • Extra CO2-besparing door slim laden en ontladen elektrische auto's
    Linda Punt (Student Erasmus Universiteit, Stagiair van Stedin en ElaadNL)

    Door slim laden (Smart Charging) van elektrische auto’s kunnen tonnen extra CO2 bespaard worden. Als elektrische auto’s daarnaast ook opgeslagen duurzame stroom terug leveren aan het stroomnet (Vehicle to Grid, V2G) kan de extra CO2 winst nog eens bijna worden verdubbeld. Linda Punt gebruikte verschillende databronnen over laden en over duurzame energie en stopte deze in modellen om hier iets over te kunnen zeggen. Wat? Dat hoort u in deze webtalk!

    Terugkijken


  • De elektrificatie van zwaar transport in Nederland
    Nazir Refa en Jan van Rookhuyzen (beiden van ElaadNL)

    Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten vanaf 2025 een forse groei van het aantal elektrische trucks in de nationale en internationale logistiek. Omdat deze e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, moet een nieuw laadnetwerk aangelegd worden o.a. langs Europese transportcorridors. Overheden, netbeheerders en de logistieke sector werken samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) om de elektrificatie van het zwaar transport soepel te laten verlopen. Zie ook https://www.elaad.nl/news/groeiend-aantal-elektrische-trucks-laadt-op-hoge-vermogens-en-vraagt-om-nieuwe-laadinfrastructuur/.

    Terugkijken