Geotechniek 2007, nr. 5

Het Krimpenerwaardse matras

W.M. ‘t Hart, Geotechniek nr. 5, Oktober 2007, pagina 26

Bij de vernieuwing van de N210 tussen Krimpen aan den IJssel en Bergambacht wordt een nieuwe weg aangelegd met een wegfundering op een zettingsvrije, met geogrids gewapende granulaatmatras op geprefabriceerde betonpalen. De aanvankelijk gebruikte ontwerpmethode Bush-Jenner is verlaten en vervangen door de BS 8006. Met Plaxisberekeningen is aangetoond dat het ontwerp aan de veilige kant is. Gezien het innovatieve karakter van het ontwerp is voorafgaand aan de bouw in de zomermaanden van 2007 een proefvak aangelegd waarop vanaf september 2007 wordt gemeten. 

Ontwerpen en installeren van buispalen voor offshore structuren in moeilijke geotechnische omstandigheden

L. Maertens, Geotechniek nr. 5, Oktober 2007, pagina 18

Bij de bouw van een steiger in Equatoriaal Guinee moest rekening gehouden worden met grote tot zeer grote boulders op niet te voorspellen locaties. Het probleem van boulders bij het heien van buispalen is tweeledig: hoe kan men een aanwezige boulder doorkruisen en hoe voorkomt men schade aan de buispaal als men een rotsblok ontmoet? Het eerste probleem wordt opgelost door de heihamer te vervangen door een boorhamer en een gat door de boulder te boren dat daarna met een  mortelspecie wordt gevuld. Het tweede probleem wordt opgelost door het heiproces nauwkeurig te monitoren en onmiddellijk te stoppen bij een te geringe voortgang. 

Snelle proefbelastingen (Statnamic) in de internationale bouwpraktijk

P. Middendorp, Geotechniek nr. 5, Oktober 2007, pagina 12

Bij snelle proefbelastingen wordt op de paalkop een kortdurende belasting aangebracht waarbij ervoor gezorgd wordt dat de gehele paal onder druk komt te staan. De voor de proefbelasting benodigde massa kan bij deze methode beperkt blijven. Het statische gedrag van de paal kan worden bepaald met behulp van de 'Unloading Point Method', die goed voldoet voor niet-cohesieve gronden. Bij cohesieve gronden zoals klei dient rekening te worden gehouden met hogere weerstanden. 

Earthquacke retrofit' van de BART-tunnel onder San Francisco Bay

M. Schunk, R. Vervoorn, Geotechniek nr. 5, Oktober 2007, pagina 6

De afgezonken BART-metrotunnel in San Francisco is direct na de aardbeving van 1989 van onschatbare waarde gebleken als levensader op een moment dat de bovengrondse infrastructur was lamgelegd. Met het vooruitzicht op een nog zwaardere aardbeving in de komende 30 jaar wordt het seismisch gedrag van de huidige tunnel met de nieuwste inzichten getoetst. Waar nodig zijn maatregelen bedacht zoals grondverdichting naast de tunnel en verankering van de tunnel met micropalen of zuigankers.