Geotechniek 2009, nr. 3

Trillingen tijdens het boren van de Hubertustunnel

S. van Baars, J.W. Vink, Geotechniek nr, 3, juli 2009, pagina 31

Tijdens het boren van de Hubertustunnel in Den Haag zijn geen schadelijke trillingen opgetreden, maar wel onverwachte hinderlijke trillingen. Bij het boorproces in bijvoorbeeld rotsformaties zijn dergelijke trillingen bekend, maar men had dit niet verwacht in het hier aanwezige strandzand. Uit analyse van de gemeten trillingen blijkt dat de trillingen voornamelijk zijn ontstaan door de stroeve voortgang van de TBM in het zand ten gevolge van het stick-slip effect. Het vooruit schokken van de TBM veroorzaakt hoofdzakelijk trillingen in de boorrichting: schuifgolven langs de wand en drukgolven aan het boorfront. Dit artikel is voortgekomen uit de BSc afstudeeropdracht van J.W. Vink. 

Bresvloeiing in zand

M.B. de Groot, M. van der Ruyt, D.R. Mastbergen, G.A. van den Ham, Geotechniek nr, 3, juli 2009, pagina 35

Bij een zettingsvloeiing in een onderwater talud van zand kan het gaan, al naar gelang het fysisch proces, om een verwekingsvloeiing, een bresvloeiing of een combinatie van beide. In dit artikel wordt de fysische achtergrond beschreven van een bresvloeiing, een vloeiing die geheel bepaald wordt door een terugschrijdend erosieproces langs het taludoppervlak, het bresproces. Dat proces kan ‘ontaarden’ in een bresvloeiing. De belangrijkste kenmerken van bresvloeiingen worden besproken samen met de belangrijkste voorwaarden voor het ontstaan van een dergelijke vloeiing. Ook worden enige typische vormen van bresvloeiing geschetst. 

Last zakkingsgedrag MT-palen

R.E.P. de Nijs, Geotechniek nr, 3, juli 2009, pagina 41

Binnen het project ‘Uitbreiding IBIS hotel’ te Amsterdam is de zogenaamde MT-paal toegepast. De paal wordt geïnstalleerd middels een verticaal toegepaste Tunnel Boor Machine. Ten tijde van het ontwerp van de paalfundering waren van dit grote diameter paaltype geen bewezen paalmodelleringen of paalparameters beschikbaar. Een belangrijk aandachtspunt vormde het verlies aan effectieve korrelspanning aan de paalpunt, mogelijk resulterend in onacceptabel grote paalzakking, Binnen het project bestond de unieke mogelijkheid voor de 10 palen zowel de paalkopzakking alsmede de paalbelasting te registreren. De lastzakkingsdiagrammen tonen een uniforme, directe paalrespons en een maximum paalkopzakking van 20 mm bij oplevering van het project. Deze resultaten doen vermoeden dat het verlies aan korrelspanning aan de paalpunt tijdens het productieproces wordt gecompenseerd, de schachtwrijving bij aanvang van de belasting al een forse bijdrage levert en dat de MT-paal kan worden gemodelleerd zonder verlies aan effectieve korrelspanning aan de paalpunt. 

Toepassing van optische vezeltechnologie voor monitoring van vernagelde taluds te Ottignies (GEN)

Noël Huybrechts, Patrick Ganne, Johan Vlekken, Wim Maekelberg, Jan Maertens, Geotechniek nr, 3, juli 2009, pagina 48

In het kader van de aanleg van het Gewestelijk Express Netwerk rond Brussel worden te Ottignies de bestaande taluds verstevigd met jet-grout nagels. Omwille van de specifieke omstandigheden op deze locatie bestond bij TUC Rail de wens om lange termijn metingen uit te voeren van de taludverplaatsing en van de krachtswerking over de volledige lengte van de aangebrachte jet-grout nagels. Een aantal kennisactoren werden samengebracht en een systeem op basis van de Fibre Bragg Grating optische vezel technologie ontwikkeld. Ten opzichte van klassieke meetmethodes biedt deze technologie o.a. het grote voordeel dat er op één drager met zeer beperkte afmetingen zeer veel sensoren geïntegreerd kunnen worden.