Geotechniek 2009, nr. 4

Geotechnische innovaties klimaatbestendig

Niels Eermink, Harry Schelfhout, Geotechniek nr. 4, oktober 2009, pagina 36

Door het integreren van waterbeheervraagstukken in het bredere kader van de Ruimtelijke Ordening met al haar ruimtelijke opgaven is er grotere kans op het verkrijgen van breed maatschappelijk draagvlak voor nieuwe veiligheidsmaatregelen. Geotechnische innovaties als woonterpen, superdijken en eilanden voor de kust zijn hiervan voorbeelden.Door het benutten van de kennis van waterbeheer, water- en geotechniek en ruimtelijke ontwikkelingen in een integrerende benadering staan de mogelijke adaptatiemaatregelen in verband met klimaatverandering in een bredere maatschappelijke context.
Door geotechnische innovaties in een bredere context te plaatsen kunnen win-win- situaties in de ruimtelijke ordening worden verkregen. Naast het nemen van maatregelen tegen overstroming biedt dit in het kader van integrale gebiedsontwikkeling extra mogelijkheden voor toepassing van technologische innovaties

Sterkteparameters voor boezemkeringen

L. Golovanova, Geotechniek nr. 4, oktober 2009, pagina 42

In opdracht van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) is Waternet bezig om de kades in het beheergebied voor 2012 te toetsen en voor 2015 te versterken. Onderdeel van de toetsing is het uitvoeren van stabiliteitsberekeningen, waarin de sterkteparameters een belangrijke rol spelen. De tot voor kort gehanteerde sterkteparameters zijn bepaald middels celproeven en voldoen niet aan de huidige veiligheidsfilosofie. Waternet stelt daarom een nieuwe, op triaxiaalproeven gebaseerde, proevenverzameling op. In dit artikel worden de tussentijdse resultaten van de triaxiaalproeven en de problemen, die zich bij het uitvoeren van de proeven voordeden, beschreven. 

Bouwkuip van project Le Carrefour

M-P. Rooduijn, Geotechniek nr. 4, oktober 2009, pagina 48

Voor de bouw van een 2-laags parkeergarage onder het gebouw ‘Le Carrefour’ naast het NS-station te Leiden is door Visser & Smit Bouw bv een bouwkuip ontworpen en gemaakt. Deformatie- en trillingsanalyses wezen uit dat door de korte afstand van de werkzaamheden tot de sporen een verhoogde kans op schade en zakking te verwachten was. Om deze risico's beter beheersbaar te houden, is een intensief monitoringsplan opgezet en zijn beheersmaatregelen voor de uitvoering getroffen. Uit toetsing van de trillingsniveaus bleek dat door het heien van de palen en het trillen van de damwanden nauwelijks overschrijdingen van de grenswaarden zijn opgetreden. Ook de gemeten deformaties van de keerconstructie en de sporen waren kleiner waren dan voorspeld. Om een verklaring te vinden voor de verschillen tussen de prognoses en metingen, zijn de analyses nader beschouwd.

Deformatie en sterkte van ophogingen en dijken op slappe Nederlandse grond

E.J. den Haan, A. Feddema, Geotechniek nr. 4, oktober 2009, pagina 52

De hoge schuifsterkte en lage stijfheid van slappe Nederlandse grond heeft het nodig gemaakt allerlei kunstgrepen toe te passen in stabiliteits- en deformatieberekeningen. Daarmee wordt de inwendige wrijvingshoek phi’ binnen acceptabel geachte proporties gebracht. Het lijkt echter mogelijk om met het Plaxis Soft Soil Creep model recht te doen aan dit bijzondere spannings-rek gedrag, als de bijbehorende parameters uit de K0-C.R.S. oedometerproef worden afgeleid.
Dit wordt aan de hand van twee praktijkvoorbeelden toegelicht. Het succes van deze aanpak maakt toepassing ervan mogelijk voor de toetsing van dijk- en kadeveiligheid. De huidige configuratie van een dijk wordt vanuit het verleden opgebouwd, waardoor de kruipversteviging en 'pre-shearing' van de slappe lagen vanzelf optreedt. Deze bepalen dan mede de te berekenen stabiliteitsfactor FS. 

Eerste paalmatras onder spoorbaan in Nederland

Piet G. van Duijnen, Suzanne J.M. van Eekelen, Geotechniek nr. 4, oktober 2009, pagina 60

Bij de spoorverbreding in Houten was er weinig tijd voor de aanleg van de aansluiting van de nieuwe spoorbanen op het nieuwe spoorwegviaduct. Na een zorgvuldige afweging werd ervoor gekozen om hier een paalmatras te bouwen. Het werd de eerste paalmatras onder een Nederlandse spoorlijn. De paalmatras zorgt voor een geleidelijke overgang van het ‘harde viaduct’ naar de ‘zachte’ aardebaan. De paalmatras is in augustus 2008 gebouwd en sinds november 2008 in bedrijf. Om de ontwerpregels te valideren is een groot monitoringsproject opgezet. Dit artikel beschrijft ervaringen tijdens het ontwerp en de aanleg, en geeft de eerste meetresultaten.