Geotechniek 2009, Special Geotechniekdag

Spoorwegtunnel Schuman-Josaphat: aanpassing uitvoeringstechnieken aan de stedelijke omgeving

G. Versweyveld, Geotechniekdag Special, november 2009, pagina 8

De nieuwe spoorwegtunnel Schuman-Josaphat wordt gebouwd in het hartje van de Europese wijk van Brussel. Het tracé van de tunnel kruist bestaande constructies van diverse aard: kantoorgebouwen, een bestaande tunnel en historische woningen. De randvoorwaarden van toegankelijkheid en hinder t.o.v. de omgeving zijn bovendien strikt. Hierdoor wordt voor de bouw van de tunnel diverse speciale uitvoeringstechnieken aangewend. In dit artikel wordt bondig toegelicht hoe de verschillende uitvoeringstechnieken aangepast werden aan de lokale omstandigheden. 

De Nederlandse CUR Ontwerprichtlijn voor Paalmatrassystemen

Suzanne van Eekelen, Geotechniekdag Special, november 2009, pagina 14

De nieuwe Nederlandse Ontwerprichtlijn voor paalmatrassystemen is eind 2009 beschikbaar en vervangt CUR publicatie 2002-7. De ontwerpmethode bevat eisen, randvoorwaarden en rekenregels voor het ontwerp van de matraswapening en de palen. Voor de matraswapening zijn de ontwerpregels grotendeels overgenomen van de Duitse EBGEO, met aanpassingen en aanvullingen voor de Nederlandse situatie. Zo wordt er een Nederlandse set van partiële factoren gegeven, en een tabel om verkeersbelasting te bepalen. Bij het palenontwerp wordt onderscheid gemaakt tussen een paalmatras dat geheel door de palen wordt gedragen, en een systeem waarbij de slappe ondergrond blijft meedragen. Momenten in palen worden bepaald met een eindige elementenprogramma, waarbij scheurvorming soms kan worden geaccepteerd. De keuzes binnen de Nederlandse ontwerprichtlijn worden onder meer gebaseerd op veldmetingen in de N210, de Kyotoweg en de spoorbaan bij Houten. 

Over onzekerheid en duurzaamheid in de Geotechniek

Frans B J Barends, Geotechniekdag Special, november 2009, pagina 28

Ter ere van Keverling Buisman (1890-1944), de Nederlandse pionier van de grondmechanica, en vanwege het 60-jarig jubileum van de KIVI-Geotechniek werd op de Geotechniekdag 2009 een voordracht gehouden, die ingaat op de historie van de grondmechanica in Nederland, op de karakteristieke onzekerheden in het vakgebied en hoe daarmee om te gaan, en op de maatschappelijke waarde van duurzaamheid in en van het vakgebied. Immers, onzekerheid verkleinenis duurzaam zijn.

Diepwandtechniek opnieuw onder de loep

Jan van Dalen, Geotechniekdag Special, november 2009, pagina 40

Diepwandtechniek werd in Nederland tot voor kort gezien als ‘Beproefde techniek’. Recente ervaringen met bouwputten in de grote steden leren echter dat er risico’s zijn. Wat is er aan de hand? Zijn we de in de jaren ‘70 en ‘80 opgedane kennis vergeten of moet er kennis worden ontwikkeld? Aan beide aspecten wordt momenteel gewerkt: In CUR/COB verband wordt een ’state of the art’ rapport over ontwerp en uitvoering van diepwanden geschreven en bovendien vindt er wetenschappelijk onderzoek plaats naar de kritische procesparameters tijdens het maken van diepwanden.

Complexe bouwput met soil-mix en mega-jet in het stadscentrum van Kortrijk

E. Willems, Geotechniekdag Special, november 2009, pagina 44

Een nieuwbouw met vier ondergrondse bouwlagen uitvoeren in de nabijheid van historische gebouwen in het centrum van Kortrijk zonder bronbemaling is een uitdaging. De gekozen oplossing bestaat uit een combinatie van meerdere technieken: soil-mix bouwputwanden tot 23m diep en jetgout-technieken voor funderingen en onderschoeiingen. Een herziening van het ontwerp van de bouwput was nodig om de zwaardere belastingen van het ontwerp tijdens de uitvoeringsfase op te vangen. De ruwbouwwerken zullen tot de afdek van verdieping +1 uitgevoerd worden terwijl de uitgraving van de bouwput in stross wordt verder gezet. 

Funderingen voor waterwerken in de Arabische Golf

C. van Oosterom, M. Hoogvliet, Geotechniekdag Special, november 2009, pagina 48

Funderingen voor waterwerken in de Arabische Golf vragen een andere aanpak in vergelijking tot de Nederlandse praktijk. Men treft er voornamelijk kalkhoudende zand aan, in vergelijk tot kwartszanden in Nederland, welke vraagt om een goede interpretatie van de specifieke materiaaleigenschappen om zo tot het juiste funderingsconcept te komen. Een verkeerde interpretatie van de grondslag kan leiden tot een onjuist funderingsconcept met mogelijk verregaande consequenties voor het project.
In dit artikel wordt slechts het spreekwoordelijke ‘tipje van de sluier gelicht’, en een globale inzage gegeven in de geotechnische praktijk in de Arabische Golf.