Geo-Impuls: monitoring van geotechnische incidenten

M. van Staveren, Geotechniek nr. 2, April 2014, pagina 12

Dit artikel geeft inzage in de wijze waarop de geotechnische incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. De resultaten van de jaren 2012 t/m 2013 worden gepresenteerd en met elkaar vergeleken. Volledige artikel

Ontwerprichtlijn stabiliteitsschermen in dijken

J. Breedeveld, H. Larsen, A.P.C. Rozing, Geotechniek nr. 2, April 2014, pagina 18

In 2012 is, specifiek voor dijkversterking Kinderdijk-Schoonhovenseveer, een ontwerpmethodiek voor stabiliteitsschermen ten behoeve van de binnenwaartse macrostabiliteit ontwikkeld. Deze is gericht op het gebruik van 2D Eindige Elementen Methode analyses en begin 2013 geschikt bevonden voor gebruik in vergelijkbare complexe geotechnische situaties. Volledige artikel

Interactieberekeningen funderingselementen met het programma ’INTER’

J.H. van Dalen, R.C. van Dee, R. Spruit, Geotechniek nr. 2, April 2014, pagina 28

Er zijn verschillende benaderingsmethoden om het last-vervormingsdiagram van de kop van een funderingspaal of -anker te voorspellen. Vanwege de wens om deze voorspelling nauwkeuriger te maken, is begin jaren ’90 een ééndimensionaal elementenmodel ontwikkeld, dat in detail het gedrag van de paal over de lengte meeneemt door rekening te houden met de paalstijfheid en de variërende schuifspanningsontwikkeling over de lengte. Dit rekenmodel is in de loop der jaren uitgebouwd tot een handig hulpmiddel dat bruikbaar blijkt voor zowel ontwerp doeleinden als de interpretatie van resultaten van proefbelastingen. Volledige artikel

OCW: Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw

K. Denolf, J. de Visscher, A. Vanelstraete, Geotechniek nr. 2, April 2014, pagina 38

Recentelijk werd er aan het OCW een nieuwe proef ontwikkeld die de verticale bewegingen simuleert die het verkeer bij cementbetonplaten met asfaltoverlaging veroorzaakt. Het doel van deze proef is om de prestaties van verschillende scheurremmende tussenlaagsystemen te beoordelen. Volledige artikel

Ontwerp van geokunststof voor toepassing onder verharde wegen: methode Sellmeijer (deel 2)

H. Sellmeijer, Geotechniek nr. 2, April 2014, pagina 46

De publicatie ’Calculation Method for a Fabric Reinforced Road’ (1982), modelleert de bijdrage van een geokunststof in de onderbouw van een weg. Vanuit de probleemstelling wordt het mogelijk de eigenschappen van een geokunststof te formuleren om tot een betrouwbaar ontwerp te komen. Nieuwe inzichten maken een onderscheid tussen volledige interactie van geokunststof en aggregaat, en de ontkoppeling van geokunststof en aggregaat. Volledige artikel