Vijflaagse parkeergarage ’Het Nieuwe Hoog Catharijne’ te Utrecht

P.H. Langhorst, G. Peeters, A.E.C. van der Stoel, J. Zwaan, Geotechniek nr. 2, April 2015, pagina 8

Bij dit project in de binnenstad van Utrecht zijn met name trillingsarme funderingstechnieken toegepast. De bouwkuipwanden van de parkeergarage zijn cement bentonietwanden met daarin afgehangen damwanden. Deze wanden zijn tot in de onderzijde van de laag van Kedichem aangebracht waardoor een tijdelijke polderconstructie is verkregen. Voor de fundering zijn grote diameter boorpalen toegepast waarin prefab kolommen zijn afgehangen. De werkvolgorde is zowel naar boven als naar beneden bouwen. De vloeren worden ondersteund door de prefab kolommen en vormen stijve steunpunten voor de bouwputwanden. de B5 -vloer is een dikke, waterdichte vloer en fungeert als een plaat-paalfundering. Volledige artikel

Knik van slanke palen: een verbeterde berekeningsmethode

T. Lankreijer, G. Meindhardt, F. van Tol, Geotechniek nr. 2, April 2015, pagina 16

De laatste vijftien jaar worden ankerpalen steeds meer gebruikt als funderingselementen van kunstwerken. Recentelijk worden deze slanke elementen toegepast in combinatie met hoge drukkrachten. Bij slappe bodemgesteldheid wordt de knikcapaciteit hierbij een belangrijk aandachtspunt. De beschikbare benaderingen lijken nog voor verbetering vatbaar in verband met de bandbreedte van de te hanteren modelfactor. In dit artikel wordt een verbeterde ontwerpmethode voorgesteld. Volledige artikel

Kadeverbetering met Soilmix als concurrerend alternatief voor een stalen damwand

G. Vesters, D.A. van Logchem, H.J. lodder, Geotechniek nr. 2, April 2015, pagina 30

Het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft samen met RPS en aannemersbedrijf EFG Projects in maart 2013 in een proefproject ongeveer 135m boezemkade langs het Braassemermeer met de soilmix-techniek verbeterd. Dit project had als doelstelling om te onderzoeken of bij regionale waterkeringen de soilmix-techniek als concurrerend alternatief van een stalen damwand kan dienen. Volledige artikel

Lichtgewicht wegophoging voor N201 bij Uithoorn

M. Duskov, H. van Wijngaarden, W.J. Erkelens, Geotechniek nr. 2, April 2015, pagina 44

Ten noordwesten van het op palen gefundeerde aquaduct op de nieuwe N201, is er vanwege lokale zettingsproblematiek een 200m lange, lichtgewicht wegophoging gerealiseerd. De ontwerp onderbouwing betrof zowel het constructieve- als het zettingsgedrag van de desbetreffende wegophoging met EPS-blokken. De daarvoor gebruikte Plaxis-modellen zijn op basis van de monitoringsresultaten opgesteld. Volledige artikel

Bioafbreekbaar geotextiel is doeltreffend tegen bodemerosie

S. Victor, F. de Meerleer, Geotechniek nr. 2, April 2015, pagina 48

Geokunststoffen worden vaak gebruikt omdat ze lang meegaan. Maar eeen lange levensduur is niet altijd een voordeel, of niet voor alle onderdelen van een project. Dijkbreuken herstellen kan bijvoorbeeld met zandzakjes uit jute gebeuren. Die natuurlijke bouwstenen verdwijnen na verloop van tijd, waardoor het hart van de dijk langzaam een homogeen geheel wordt. Zandzakjes uit geokunststof zouden een lange tijd gladde inlagen blijven vormen. Om dezelfde reden is ook bij bodemerosie afbreekbaar geotextiel raadzaam. Volledige artikel