Geotechniek 2020 - nr. 2
Schaalproeven op draagvermogen grondverdringende (schroef)palen
A.J. van der Geest, B.J. Admiraal, P. IJnsen, Geotechniek nr. 2, juni 2020, pagina 7
Bij grondverdringende schroefpalen wordt gediscussieerd over de invloed van de vorm van de schroefpunt op de paalklassefactor. Om gericht onderzoek te kunnen doen naar de invloed van de vorm van de schroefpunt op het bezwijkdraagvermogen van funderingspalen, hebben tien funderingsbedrijven de handen ineen geslagen. Er zijn eerst paalproeven op schaal uitgevoerd, waarbij grondverdringende, geschroefde funderingspalen met verschillende puntvormen zijn vergeleken met geheide palen in een speciaal daarvoor geprepareerd bodemprofiel. Volledige artikel
Heibaarheidsproef Glauconiethoudend zand en Boomse klei te Terneuzen
P. Ganne, J. Couck, A.J. Snethlage, A. Jacobs, Geotechniek nr. 2, juni 2020, pagina 20
Voorafgaand aan de aanbesteding van de bouw van de Nieuwe Sluis te Terneuzen, zijn er in 2016 heibaarheidsproeven uitgevoerd. Met de proeven wordt de uitvoerbaarheid van het referentieontwerp aangetoond. Bovendien wordt de omgevingsinvloed van tril- en heiwerkzaamheden, zoals geluid en trillingen, onderzocht. In dit artikel worden de hoofdconclusies van de heiproef uit 2016 besproken en worden een aantal aandachtspunten voor toekomstige heiproeven opgenomen. Volledige artikel
Ontwerp en uitvoering van paalfunderingen tot 1991 - Deel 2
H. Keijer, Geotechniek nr. 2, juni 2020, pagina 26
Dit artikel betreft het ontwerp en de uitvoering van paalfunderingen tot 1991, toen daarvoor nog geen normen bestonden. Dit tweede deel behandelt de beginperiode van berekeningen van 1952 tot 1991, waarin steeds vaker betonpalen werden toegepast in plaats van houten palen. Dankzij het beschikbaar komen van een berekeningsmethode op basis van sondeergrafieken werd het eenvoudiger om palen met hogere belastingen toe te passen zonder dat er proefbelastingen moesten worden uitgevoerd. Volledige artikel
Schadepredictie bij dijkversterkingsproject KIJK
R.R. van Buuren, J.K. Haasnoot, Geotechniek nr. 2, juni 2020, pagina 28
Het dijkversterkingsproject Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard (KIJK) bestaat uit een traject van 10km dijk met 1250 panden op en naast de dijk. Voor dit project is een uitvoerig belendingenonderzoek uitgevoerd met data uit het gemeentelijk archief. Ook is gebruik gemaakt van InSAR-satellietmetingen. Aan de hand van de satellietmetingen is de zettingssnelheid per pand bepaald, die gelinkt kan worden aan bijvoorbeeld het funderingstype van het pand. Gelijktijdig met het belendingenonderzoek zijn diverse alternatieven ontworpen voor de dijkversterkingsopgave. Volledige artikel
Waterberging in verhardingsconstructies
Y. Dirne, M. Hazenkamp, Geotechniek nr. 2, juni 2020, pagina 58
Waterberging onder een trambaan is een technische uitdaging die de Gemeente Amsterdam, GVB en Waternet hebben aangedurfd. Met de pilot Rooseveltlaan is aangetoond dat het mogelijk is om een trambaan te bouwen op 35% holle ruimte en tevens te voldoen aan de constructieve eisen van de beheerders. Het pilotproject heeft ons geleerd dat we voorzichtig moeten zijn met de enorme groei aan ogenschijnlijke mogelijkheden van waterbergende constructies onder essentiële delen van de Nederlandse infrastructuur. Volledige artikel
Toepassing van geokunststoffen in de GWW: kennisdeling werkt beter
I. Klein, Geotechniek nr. 2, juni 2020, pagina 62
De NGO bevordert kennisdeling en juiste toepassingen van geotextiel en geokunststoffen in Nederland. Op 19 februari 2020 organiseerde NGO samen met Rijkswaterstaat en Prorail een gezamenlijke kennismiddag. Op deze kennismiddag zijn een groot aantal onderwerpen gepresenteerd over relevante toepassingen van geokunststoffen bij wegen en spoorlijnen. Aan de orde kwamen kwaliteitsborging, kerende constructies van gewapende grond, funderingswapening, toepassing van EPS en systemen voor drainage en vibratiedemping. Volledige artikel