Geotechniek 2020 - nr. 3
Ongedraineerd gedrag van Echteld klei onder de loep
A. Wiggers, R. Servais, H.J. Lodder, Geotechniek nr. 3, augustus 2020, pagina 9
Gedurende het ontwerptraject van de dijkversterking van de primaire waterkering tussen Gorinchem en Waardenburg (GoWa) is een verdiepend onderzoek uitgevoerd naar de ongedraineerde schuifsterkte eigenschappen van de klei in de ondergrond. Uit het onderzoek is gebleken dat, voor de onderzochte grondsoorten, er verantwoord kan worden uitgegaan van een lager rekcriterium dan het rekcriterium dat in de technische leidraden en de onderliggende protocollen wordt genoemd. Het toepassen van een lager rekcriterium heeft geleid tot hogere schuifsterkte parameters met als resultaat een geoptimaliseerd ontwerp. Volledige artikel
'Fit for purpose' funderingspalen voor nieuwe steiger LBC tank terminals
P.J. Bogaards, M. van den Berg, A.J. Tanis, Geotechniek nr. 3, augustus 2020, pagina 16
In geotechnische zin waren de funderingspalen onder de LBC-steiger een grote uitdaging. Er is gezocht naar een fundering met een relatief stijf last- zakkingsgedrag en een hoog draagvermogen. Diverse paalsystemen zijn onderzocht, waarna is gekozen voor een open stalen buispaal met een betonplug. Door de toepassing van een betonvulling in een traditionele open stalen buispaal wordt een hoog draagvermogen en een relatief stijf last- zakkingsgedrag bereikt: de 'fit for purpose' paal. Volledige artikel
Belastingsproef op historische kaaimuren Antwerpen
S. Bonte, Geotechniek nr. 3, augustus 2020, pagina 26
Binnen het kader van het Masterplan Scheldekaaien worden grote delen gewichtsmuur vervangen door de traditionele verankerde combiwand of ontlast door middel van een holle ruimte achter de kaaimuur en bijkomend verankerd. Voor enkele gewichtsmuren ter hoogte van het Loodswezen bleken dergelijke ingrijpende maatregelen niet noodzakelijk: de stabiliteit werd aangetoond aan de hand van een in-situ belastingsproef op werkelijke schaal. Dit resulteerde in een significante reductie van de projectkosten en uitvoeringstermijn en behoud van kostbaar historisch erfgoed. Volledige artikel
Hersteloplossing voor horizontale verplaatsingen van het baanlichaam van de hogesnelheidslijn
J. van Wessem, Geotechniek nr. 3, augustus 2020, pagina 58
De van 2002 tot 2006 gebouwde hogesnelheidslijn in Nederland vertoont nabij Rijpwetering grote laterale (zijdelingse) verplaatsingen tot wel 65mm. De verplaatsingen zijn een direct resultaat van asymmetrie in de ondergrond door het verschil in gedrag van slappe grond aan de ene kant en het stijve zandlichaam van de rijksweg A4 aan de andere kant. In dit artikel worden twee oplossingsscenario’s onderzocht: de toepassing van een voorgespannen damwand en een gewichtsreductie door middel van EPS. Volledige artikel