Geotechniek 2020 - nr. 4
Berekening van zettingen van verticaal belaste palen: methodes voor het afleiden van vervormingsparameters
M. Allani, N. Huybrechts, Geotechniek nr. 4, december 2020, pagina 10
Tot op heden is de aandacht in België hoofdzakelijk uitgegaan naar het ontwerp van palen in de uiterste grenstoestand (UGT). Nochtans verplicht EC7 om naast de UGT-controle eveneens een controle uit te voeren van de bruikbaarheidsgrenstoestand (BGT). In het kader van een door de NBN-FOD Economie gesubsidieerde prenormatieve studie zijn methodes opgesteld voor het afleiden van de zetting van een individuele paal. Deze methodes worden in dit artikel voorgesteld. Volledige artikel
Toepassing van een nieuw last-zakkingsmodel voor open buispalen
F. Mortelmans, H. Peiffer, Geotechniek nr. 4, december 2020, pagina 18
In dit artikel wordt een theoretisch model opgesteld om het last-zakkingsgedrag van open buispalen van grote diameter te voorspellen. Dit model wordt vervolgens gebruikt om een voorspelling te maken van het zettingsgedrag van de open buispalen van de tweede Scheldebrug in Temse. Volledige artikel
Aanleg van drie ongelijkvloerse kruisingen in de Amstelveenlijn: ontwerp en uitvoering van de bemaling
C. te Boekhorst, G. Winters, Geotechniek nr. 4, december 2020, pagina 24
Voor de ombouw van de Amstelveenlijn tot een hoogwaardige tramverbinding is voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruisingen een spanningsbemaling met retourbemaling toegepast. Het betreft de bestaande haltes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Dit artikel gaat nader in op het ontwerp en uitvoering van deze bemalingen. Volledige artikel
Aanzet tot een innovatief ontwerp met EEM en kwaliteitscontrole van één-staps-hoge druk-injectie micropalen
F. Schokking, J. van der Wiel, P. IJnsen, Geotechniek nr. 4, december 2020, pagina 30
Bij het ontwerp van één-staps-hoge druk-injectie micropalen volgens de huidige Eurocode 7 wordt het beschikbare draagvermogen van de palen onderschat en wordt de optredende paal-grond interactie onjuist gerepresenteerd. Er wordt een aanzet gegeven voor een innovatieve ontwerpmethodiek met eindige elementen modellering, waarbij zowel het installatieproces met hoge druk-injectie van grout en de belasting van de paal wordt gesimuleerd. Om de aannames in het ontwerp betreffende de afmetingen van het grout- lichaam te garanderen is een concept voor kwaliteitscontrole op basis van monitoring van het injectieproces ontwikkeld. Volledige artikel
Ervaring met het ontwerp conform CRW 689.17 bij De Groene Boog. Begaanbaarheid van bouwterreinen volgens bouwterreincertificaat
R. van de Bilt, M. de Koning, Geotechniek nr. 4, december 2020, pagina 38
In 2016 heeft de NVAF het Bouwterreincertificaat geïntroduceerd om onveilige situaties op het bouwterrein te voorkomen. Een onderdeel van het certificaat is dat het bouwterrein voldoende onderhouden moet worden, zodat de draagkracht van het bouwterrein gedurende de werkzaamheden gewaarborgd blijft. Voor funderingsmachines moet hiervoor de maximale gronddruk worden bepaald volgens de richtlijn CRW 689.17. In dit artikel wordt beschreven hoe voor het project “A16 Rotterdam” is omgegaan met de toepassing van het certificaat en richtlijn CRW 689.17. Volledige artikel
Beschadiging van geotextielen door vallende stenen
A. Bezuijen, E. Izadi, Geotechniek nr. 4, december 2020, pagina 50
Met valproeven met betonblokken van 40kg op geotextielen op een ondergrond van zand is onderzocht onder welke omstandigheden een geweven (weefsel), niet-geweven (vlies) geotextiel of een composiet van een weefsel en een vlies wordt beschadigd. De resultaten zijn vergeleken met de ‘Ontwerprichtlijn Geotextielen onder Steenbekledingen’. Zij bevestigen een aantal aspecten die
genoemd worden in die richtlijn: de maximale rek bij breuk is belangrijk, de absorptie-energie is minder belangrijk. De resultaten laten echter ook zien dat de werkelijkheid ingewikkelder is dan weergegeven in de richtlijn en hoe twee op elkaar geplaatste geotextielen reageren op impact. Volledige artikel