Geotechniek 2005, nr. 5 Special

LET OP: Van de jaargangen tot 2007 zijn - op een paar uitzonderingen na -  alleen de abstracts beschikbaar. Vanaf 2007 is van ieder artikel ook een .pdf beschikbaar.

Statische proefbelastingen op palen en groutankers: normen en vormen

F. de Cock, Geotechniek Special 2005, nr. 5, p 44

Binnen het Europees Technisch Comité CEN/TC 341, werkgroep 4 worden momenteel normteksten gemaakt voor het beproeven van geotechnische structuren (palen, ankers, nagels, ...). In deze bijdrage wordt uitleg verschaft over de werking van dit TC, de huidige stand van zaken en de inhoud, opbouw en beperkingen van deze beproevingsnormen, met de nadruk op de normen voor statische proefbelastingen op palen en ankers.

Onderzoek en praktijk overgangsconstructies voor spoorwegen

E.A. Kwast, A. Kremer, Geotechniek Special 2005, nr. 5, p 36

Tussen het zettingsvrije kunstwerk en aardebaan wordt van oudsher voor spoorwegen een overgangsconstructie toegepast. Met het toenemen van de snelheid van het treinverkeer dient de overgangsconstructie te worden aangepast om aan het reizigerscomfort en gewenste beperkte onderhoud te kunnen voldoen. Voor het project Amsterdam - Utrecht, met een ontwerpsnelheid van maximaal 200 km/uur, heeft onderzoek naar een alternatieve overgangsconstructie plaatsgevonden. Om het gedrag van deze nieuwe overgangsconstructie in de praktijk te toetsen, is door ProRail een meerjarig meetprogramma uitgewerkt.

CUR-publicatie 166: Herziening van het Handboek Damwandconstructies

A.F. van Tol, H.L. Jansen, Geotechniek Special 2005, nr. 5 p 30

Na 12 jaar intensief gebruik is het Handboek Damwandconstructies aan herziening toe. Door externe ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en modelvorming was aanpassing en uitbreiding gewenst. Belangrijke verschillen tussen het nieuwe handboek en de huidige versie zijn: de structuur van het boek, de gefaseerde berekening van de grenstoestanden 1 en 2, het stappenplan voor de toepassing van de eindige-elementenmethode, de Eurocode en de verschillende ontwerpbenaderingen.

Ontwerp kademuur Euromax terminal

P. Wernsen, B.P.H. van Paassen, Geotechniek Special 2005, nr. 4 p 24

Op de Maasvlakte is een circa 2 km lange kademuur in aanbouw ten behoeve van de Euromax containerterminal. De kademuur is als een Design and Construct-contract op de markt gezet, waarbij de opdrachtgever - Het Havenbedrijf Rotterdam - nadrukkelijk heeft gevraagd om een innovatief ontwerp. In de aanbiedingsfase bleek dat het moeilijk is om met een volledig nieuw concept te komen dat ook nog economisch interessant is. Het ontwerp bestaat uit een diepwand met een ontlastvloerconstructie.

Van Onzekerheid naar Betrouwbaarheid: Tussen Norm en Praktijk

G. Hannink, A.C.W.M. Vrouwenvelder, J. Lindenberg, E.O.F. Calle, Geotechniek Special 2005, nr. 4, p 14

Normen voorzien in minimale eisen voor het ontwerp die, indien goed toegepast, leiden tot veilige ontwerpen. Voor het overgrote deel van de geotechnische constructies voldoet de normering uitstekend en voorziet het in een praktische en voor die constructies optimale werkwijze. Soms ontstaat er tussen opdrachtgever, toezichthouder, ontwerper en aannemer een spanningsveld over 'wat in de praktijk mogelijk is' en 'wat volgens de norm is toegestaan'. De normering sluit echter een andere aanpak niet uit.

Bouwput met kraagconstructie van bevroren grond voor metrostation Rotterdam CS

H.E. Brassinga, O. Oung, V.M. Thumann, Geotechniek Special 2005, nr. 4, p 8

In het kader van de aanleg van RandstadRail, een light-rail verbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer, wordt het Rotterdamse metrostation CS verbouwd. Daartoe wordt om het bestaande station een bouwkuip aangebracht. Deze wordt deels gevormd door kiepwanden en deels door een kraagconstructie van bevroren grond. Tijdens de bouw moet het ondergrondse metroverkeer en het bovengrondse tramverkeer gewoon doorgang blijven vinden.