Afdeling Hoger Onderwijs Techniek

"It is the supreme art of the teacher to awaken joy in creative expression and knowledge" - Albert Einstein

Een must voor elke docerende ingenieur

De Afdeling Hoger Onderwijs Techniek richt zich op de situatie van docerende ingenieurs binnen het Hoger Onderwijs en op vergelijkbare bedrijfsopleidingen. Voor de bij KIVI aangesloten ingenieurs die hun werkveld binnen het onderwijs hebben, biedt de afdeling Hoger Onderwijs Techniek de mogelijkheid tot behartiging van de belangen op zowel collectief als individueel niveau. De sterke veranderingen rond het beroep van docent maken het noodzakelijk om bij te blijven over onderwerpen zoals bijvoorbeeld andere leermethoden, CAO ontwikkelingen, effect van BAMA invoering, toenemende privatisering en verbreding van de schoolverantwoordelijkheden richting student.

Taakvelden

Onze activiteiten bestaan uit interactieve lezingen over bijvoorbeeld e-learning faciliteiten of over grootschaligheideffecten van recente fusies. Uitwisseling van informatie is een belangrijke factor. Dit gebeurt in de vorm van seminars, lezingen en bezoeken op locatie. Ook is de Afdeling Hoger Onderwijs Techniek intermediair tussen docenten van verschillende hogescholen en koepelorganisaties. Activiteiten die meer gericht zijn op de individuele loopbaanontwikkeling of collegiale ondersteuning lopen via de zogenoemde docentenkringen.

 

 

Module Riolering en Geotechniek

Om het onderwijs in de rioleringstechniek een nieuwe impuls te geven heeft een drietal belangenorganisaties het plan opgevat om voor het Hoger Beroeps Onderwijs de “Module Riolering voor het HBO” te doen ontwikkelen. Deze is overigens ookengelstalig te downloaden.
De drie organisaties zijn: de afdeling Hoger Onderwijs Techniek (voorheen afdeling Docenten) van KIVI, dé Nederlandse beroepsvereniging van en voor ingenieurs, de vakgroep Riolering van ONRI , het samenwerkingsverband van de branchevereniging van advies- en ingenieursbureaus, en Stichting RIONED. De afdeling docenten van KIVI, waarbinnen alle hogescholen samenwerken, vormt de opdrachtgever van het project. De vakgroep Riolering van ONRI levert vanuit de ingenieursbureaus de actuele en deskundige kennis over de rioleringstechniek. Stichting RIONED faciliteert het project en slaat de brug naar de “gebruikers” van de rioleringstechniek: de burgers, de gemeenten en de waterschappen. 

De docentenkring

In nauwe samenwerking met de regioafdelingen en het KIVI Bureau is een podium, de docentenkring, ontwikkeld. Dit is bedoeld om met elkaar te kunnen praten over zaken die voor het uitoefenen van het docentenberoep van groot belang zijn. Een docentenkring bestaat uit een aantal ir’s en ing’s. Zij zijn vanuit hun technische achtergrond werkzaam en geven op minimaal Hbo-niveau onderwijs, coachen studenten en (of) ontwikkelen leerinhouden. In 2005 is in Amsterdam en in Utrecht een docentenkring opgestart. Met dit initiatief wil de Afdeling Hoger Onderwijs Techniek de docerende ingenieur een enthousiasmerend podium bieden. Door de samenwerking met de regioafdelingen wordt de aansluiting tussen het onderwijs en de praktijk bevorderd. De studenten van de in de kring participerende docenten kunnen hierdoor indirect meeprofiteren van deze uitwisseling.