Omschrijving

Hierbij nodigen wij u van harte uit voor de excursie aan de bouwlocatie van de nieuwe Sluiskolk bij Sluis Eefde. We starten met een werkbezoek aan tweede sluiskolk in Eefde. Aansluitend hebben we een gezamenlijk diner in het Bosrestaurant in Joppe (Gorssel) 4 km verderop.

Onze kring van louter ingenieurs met zeer uiteenlopende disciplines komt iedere tweede dinsdag van de maand om 18:00 uur bijeen in restaurant Het Bosrestaurant aan de Joppelaan 100 in Gorssel (Joppe). De avonden duren tot ongeveer 21:00 uur (wanneer het erg gezellig is loopt het weleens uit tot 21.30 uur). Graag verwelkomen we nieuwe kringleden. Gemiddeld genomen wonen of werken onze kringleden op max ca. 1 uur rijden van Gorssel.

Tijdens deze bijeenkomsten worden in een goede, vriendschappelijke sfeer zeer uiteenlopende, vaak technische, onderwerpen besproken. De bijeenkomsten verlopen altijd met veel interactie en discussie. Naast het feit dat je over zeer uiteenlopende onderwerpen geïnformeerd wordt en mee kunt praten is het erg leuk elkaar goed te leren kennen.

De ambiance is met zorg uitgekozen. Het diner dat we gezamenlijk gebruiken is altijd van uitstekende kwaliteit. Bovendien is er volop gelegenheid tot netwerken en aanknopen van vriendschappelijke gesprekken.

Rijkswaterstaat heeft eind 2016, in het kader van capaciteitsuitbreiding, de aannemerscombinatie Lock to Twente (L2T) opdracht gegeven een tweede sluis bij Eefde te bouwen.

De tweede sluiskolk bij Eefde verkort de wachttijden voor schepen en maakt deze belangrijke toegang tot Twente minder kwetsbaar bij onderhoud en calamiteiten. De nieuwe kolk is geschikt voor klasse Va-schepen, het grootste type schip dat na de verruiming van de Twentekanalen wordt toegestaan.
De sluis krijgt een voor Nederland unieke segmentdeur, die plat op de bodem ligt als de sluis geopend is. De segmentdeur wordt omhoog gedraaid wanneer de sluis sluit.

Dit knappe staaltje waterbouwkunde werkt ook bij een plotseling zeer hoge waterstroom/-druk, bijvoorbeeld als gevolg van een calamiteit. Als een schip vanuit het Twentekanaal de sluis invaart en de twee puntdeuren aan de IJsselzijde kapot vaart, loopt het Twentekanaal leeg in de IJssel. De segmentdeur kan op dat moment tegen de waterstroom in toch gesloten worden.
L2T, een samenwerking tussen TBI-ondernemingen Mobilis [Civiele Techniek] en Croonwolters&dros [Technische Installaties], is verantwoordelijk voor de voorfinanciering, het ontwerp, de bouw en 27 jaar onderhoud van de nieuwe sluis.

Tijdens de tenderfase adviseerden Tauw en Movares e.a. de aannemerscombinatie en zijn Mobilis samen met Tauw en Movares ea in de afrondende fase van het uitvoeringsontwerp. De daadwerkelijke bouw van de tweede kolk is gestart in februari 2018. Medio 2020 varen de eerste schepen door de nieuwe sluis.

‘Infrastructurele projecten slim verbinden, zo creëren we een toekomstbestendige leefomgeving'.

Spreker(s)

Op dinsdag 11 september 2018 geven ir. Ernst Rijsdijk, ing. Gerold Schaap, ing. Sjoerd Opdam en Anton van Kooij een korte presentatie over de nieuwe sluiskolk bij Sluis Eefde.

Ernst Rijsdijk is werkzaam bij RWS. Ernst is de omgevingsmanager en gaat over het project en hoe de omgeving betrokken is en wordt bij de totstandkoming van de nieuwe sluis.

Gerold Schaap is werkzaam bij Mobilis | TBI en heeft als tendermananger dit project begeleid en gecontracteerd. Hij is nu projectdirecteur en eindverantwoordelijke voor het gehele DBFM contract dat 27 jaar loopt.

Sjoerd Opdam is ook werkzaam bij Mobilis | TBI en is verantwoordelijk voor de uitvoeringsontwerpen en van de gehele uitvoering van het project.

Locatie

Excursie: Bouwkeet Lock to Twente - Kanaalpad -

7211 CH Eefde (groen keten complex)

Organisator

Kring Stedendriehoek

Naam en contactgegevens voor informatie

Ernst Oosterveld

ernst.oosterveld@tauw.com

Programma

 -  uur Inloop & Ontvangst Bouwkeet Sluis Eefde
 -  uur Welkom namens combinatie Lock to Twente door ing. G. Schaap ( Mobilis)
 -  uur Welkom namens KIVI Kring Stedendriehoek door ing. E. Oosterveld (Tauw/KIVI)
 -  uur Korte toelichting van het project door ir. R.E. Rijsdijk (RWS)
 -  uur Ontwerp Segment(sluis)deur door Anton van Kooij (Hollandia Infra)
 -  uur Uitvoeringsaspecten / Planning en fasering door ing. S.M. Opdam (Mobilis)
 -  uur Werkbezoek in groepen van max. 6 bezoekers onder leiding van een gids
 -  uur Vertrek naar Bosrestaurant Joppe
 -  uur Gezamenlijk diner Bosrestaurant en napraten en beantwoorden van vragen