Op een zonnige dag verzamelden 28 KIVI-leden zich op het uitgebreide fabrieksterrein van de Contest Groep, dat bestaat uit Contest Yachts (nieuwbouw), Contest Brokerage (in- en verkoop) en Medemblik Yacht Service (MYS voor reparatie, onderhoud en (winter)opslag). Naast een 10-tal grote opslag- (materialen, mallen en schepen), reparatie- en fabricage- (composiet gieten, spuit schilderen, houtbewerking, meubelmakerij, teakbedekking en afmonteren) hallen is er een groot kadeterrein, inclusief ligplaatsen voor Contest schepen.

Managing Director Alfred de Bood begon met een inleiding over het familiebedrijf, in 1959 opgericht als Conyplex door Ed Conijn en nu geleid door kleinzoon Arjen.

Al deze jaren zijn de Contest schepen volledig gebouwd op de Medemblik locatie, met voortdurende innovaties en verbeteringen zoals van ‘handmatig composiet spuiten’ naar ‘vacuüm composiet injecteren’, van ‘serie’ naar ‘individually tailored, semi-custom’ bouw en van 25 tot 31 voet tot de huidige 42 tot 85 voet range. Van het laatste model werd ten tijde van de excursie de romp gefabriceerd voor de eerste levering (in 2018).

Tijdens de rondleiding werd het bouwproces geïllustreerd aan de hand van de volgende fasen

1. Voorbereiding, design & engineering

Het startpunt van een nieuw Contest schip is het basis ontwerp van een bepaald model/lengte, ontwikkeld met de scheepsarchitect (tegenwoordig Judel/Vrolijk), inclusief laatste technische ontwikkelingen en aanbevelingen van leveranciers. Het individuele karakter van het nieuwe schip wordt bepaald door de wensen en suggesties van de klant, in samenspraak met de Contest specialisten en waar nodig de scheepsarchitect.

2. Composiet romp en opbouw

Voor de fabricage van het nieuwe schip maakt Contest gebruik van de in 1995 in samenwerking met TNO ontwikkelde ‘vacuum resin infusion’ methode, die zowel voor de gezondheid van de medewerkers als voor de technische sterkte en kwaliteit grote voordelen biedt. Ook voor het aanbrengen van teak dekken wordt een vacuüm techniek toegepast. Doordat er geen metalen bouten gebruikt hoeven te worden is de kans op toekomstige dek lekkage miniem.

3. Interieur en verfwerk

Naast hooggekwalificeerde timmermannen en meubelmakers spelen moderne CNC (Computer Numerical Control) bewerkingsmachines een grote rol in het vervaardigen van het interieur. Verf spuitwerkzaamheden voor interieur en exterieur vinden ook plaats op eigen locatie, hetgeen de kwaliteitscontrole bevordert.

4. Technische installatie

Moderne schepen vereisen uitgebreide technische systemen en vele honderden meters draden, kabels en pijpen. Het ontwerpen en installeren hiervan in een zeilschip met beperkte ruimte is dan ook een uitdaging. Naast een ‘hete’ machinekamer met hoofdmotor, generatoren en air conditioning systeem, is er ook een gekoelde ruimste voor de meer gevoelige apparatuur.

5. Zeilinrichting

Last but not least voor de zeilschepen worden mast, verstaging, lieren, vallen en schoten geïnstalleerd.

6. Aflevering

Voordat het nieuwe schip overhandigd wordt aan de klant worden uitgebreide proefvaarten uitgevoerd om zeker te stellen dat het product voldoet aan de strenge Contest eisen.

Programma

 -  uur Ontvangst
 -  uur 'Geschiedenis - ontwikkeling Contest Yachts', door Alfred de Bood
 -  uur Rondleiding
 -  uur Einde excursie