In een tijd waarin fossiele verbrandingsprocessen reduceren belangrijker is geworden dan ooit, is het niet verbazingwekkend dat ook de luchtvaart er niet aan zal ontkomen om nieuwe voortstuwingssystemen te ontwikkelen. Elektrische voortstuwing al dan niet in combinatie met waterstof is waar de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer aan werkt om met vier toekomstige Energia propellervliegtuigmodellen hieraan te gaan voldoen.

  • De Energia Hybrid Electric (E9-HE) moet plaats bieden aan negen passagiers, in 2030 vliegen en waarbij de twee motoren tot 90% procent CO2 uitstoot besparen.
  • De Energia Full Electric (E9-FE) zal volledig elektrisch vliegen met negen passagiers, is CO2-neutraal en moet in 2035 vliegen.
  • De Energia H2 Fuel Cell (E19-H2FC) maakt gebruik van elektromotoren aangedreven door een waterstofcel. Het vervoert negentien reizigers vanaf 2035.
  • De Energie H2 Gas Turbine (E50-H2GT), die waterstof en een mix van SAF (Sustainable Aviation Fuel) brandstof gebruikt. Embraer verwacht dat dit toestel nul CO2-uitstoot genereert en tot vijftig passagiers kan vervoeren. Het type moet in 2040 gereed zijn voor gebruik.

Inmiddels is door Embraer een samenwerkingsverband afgesloten met het Noorse Widerøe om E-VTOL (Vertical TO en landing) elektrische lucht-taxis te gaan ontwikkelen om deze in Scandinavië te gaan gebruiken. Naast deze Memory of Understanding uit 2021 is een ”partnership"-contract getekend met Rolls Royce en Widerøe voor research naar innovatieve technologieën voor een ”regionaal" vliegtuig.

Programma

 -  uur Ontvangst
 -  uur Koffietafel
 -  uur Lezing door de heer A. Kanter van Embraer
 -  uur Einde lezing