Met nieuwe technologie houden we de zorg betaalbaar en toegankelijk!

Daarbij verbeteren we patiëntveiligheid en efficiëntie, zowel voor patiënten, als voor zorgverleners.

Met de komst van nieuwe technieken, nieuwe medische producten betrouwbare netwerken en snelle verbindingen kunnen patiënten betrouwbaar op afstand gecontroleerd worden.

Horloges of andere digitale hulpmiddelen, zoals Philips' slimme pleisters' kunnen gebruikt worden om als BioSensor metingen te doen op de gebruiker. Dit kan ook gebruikt worden om de gebruiker te analyseren, te waarschuwen bij een veranderend patroon en het kan het herstelproces, na een ziekte, ondersteunen.

BioSensor worden nu in ziekenhuizen gebruikt voor onder andere:

  • covid patiënten monitoren op afstand.

  • personen met bepaalde ziekte monitoren 24x7 (Diabetes, Hoge bloedruk enzovoort)

Dit is voor de patiënt goed (controle, dus meer rust) en voor ziekenhuis (minder bezoek). Dit helpt voor minder zorg in ziekenhuis. Door monitorring worden patiënten ook sneller ingesteld op een bepaald medicijn, je kunt met grote regelmaat monsters nemen.

Er komen natuurlijk steeds meer producten op de markt, die het mogelijk maken om vanuit het ziekenhuis en van uit de patiënt analyses te doen over de gezondheid. Naast de BioSensor kan er ook gedacht worden aan een sensor in het toilet (met een selectie knopje, wie de toilet gebruikt), hiermee kan al een belangrijke analyse gedaan worden van bepaalde ziektebeelden en gebruik van bepaalde middelen.

Ondersteuning Ambulance personeel:

Bij een incident is het mogelijk om snel specialisten te betrekken door tele-hulp. Een arts in een ziekenhuis kan al meekijken naar onderzoekjes door ambulancepersoneel en in de ambulance onderweg. Ook kan de arts al advies geven. Wanneer een patiënt een grote afstand moet afleggen naar het ziekenhuis kan al een uitgebreide diagnose gesteld worden en advies onderweg aan de verpleegkundigen. Door de moderne techniek staat arts al bijna naaste de patiënt tijdens een onderzoek onderweg naar het ziekenhuis. (5G proef in Groningen).

KIVI Telecommunicatie

De vraag is natuurlijk, welke ontwikkelingen worden er gezien en wat is de impact op de patiënt, op het ziekenhuis en mogelijk op de kosten. Wordt een patiënt gewaarschuwd voor een hartaanval, blijven we gezonder?

KIVI Telecommunicatie heeft u een avond seminar gepresenteerd, waarin de huidige situatie en ervaringen en de toekomstig gewenste situatie, zijn besproken.

De introductie werd gegeven vanuit de zorgwereld UMC, daarna is het woord aan KPN Health.

Sprekers:

Spreker 1: UMC Utrecht Jelle Goossens

 

 

 

 

 

Jelle Goossens Programmamanager  Directie Strategie en Beleid, afdeling Digital Health Universitair Medisch Centrum Utrecht
De afdeling Digital Health is verantwoordelijk voor het verder digitaliseren en personaliseren van de zorg, middels het versnellen en opschalen van eHealth en Data Science toepassingen.
Jelle zal dieper ingaan op het waarom het UMC Utrecht inzet op digitale zorg en de toepassingen, daarna gaat hij verder in op een aantal concrete voorbeelden van eHealth toepassingen, die binnen het UMC Utrecht zijn ontwikkeld en wat dat patiënt en zorgprofessionals en het ziekenhuis heeft opgeleverd.

Spreker 2: KPN: Daan van Dooren

Daan van Dooren is innovation lead bij  KPN Health en houdt zich bezig met de ontwikkeling en introductie van diensten specifiek voor de Zorg sector.

KPN Health is een aparte divisie binnen KPN met een eigen verkoop-, consultancy-, operations-, projectmanagement- en serviceorganisatie. Met meer dan 150 medewerkers concentreren wij ons op zorgoplossingen voor de care-, cure- en de thuiszorgmarkt. Dagelijks helpen wij zorgorganisaties te digitaliseren. Wij geloven namelijk dat digitale transformatie bijdraagt aan het verbeteren van de patiëntveiligheid, uw medewerkerstevredenheid en de kwaliteit van de zorg.

Komende jaren staan ons grote uitdagingen te wachten om de zorg toegankelijk te houden. Uitdagingen die met digitaliseren deels het hoofd geboden kunnen worden. Tegelijkertijd biedt die digitalisering tal van nieuwe mogelijkheden. De overtuiging van KPN is dat interoperabiliteit van data / informatie en het vrij kunnen “stromen” van die data, een belangrijke randvoorwaarde die ingevuld moet worden. Hier werken wij aan met onze Health Exchange. Tijdens deze sessie neemt Daan jullie mee in wat er speelt in het zorglandschap om die standaardisering voor elkaar te krijgen en licht hij toe hoe KPN hier op inspeelt met een Data Exchange.

Philips Benelux: Zorg op afstand mogelijk door data

“De BioSensor zelf is slechts de sexy voorkant. De echte slimmigheid zit hem in de software erachter. Pas als je data vergaart wordt het interessant. Door data te verzamelen kunnen we meerdere algoritmen loslaten op één patiënt. Die algoritmen zien problemen die patiënten zelf nog niet voelen. De eerste signalen van achteruitgang – een hogere hartslag, een versnelde ademhaling – zien we al 6 tot 8 uur voordat een patiënt het merkt. Dat stelt zorgverleners in staat actie te ondernemen voordat het te laat is.”

 

Toekomstvoorspelling

Philips: Waar we meer en meer naar toe gaan, is dat we kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Hoe meer data er zijn, hoe meer mensen op afstand gevolgd kunnen worden, hoe persoonlijker de algoritmen kunnen worden gemaakt”. Philips heeft hoge verwachtingen van de innovaties in e-health, want er komt meer gepersonaliseerde zorg voor de patiënt, meer tijd voor de verpleegkundige voor de zorg die echt nodig is – doordat routinematige metingen automatisch gaan – en minder wachtlijsten. “Als we straks echt in staat zijn om complicaties te voorkomen en patiënten sneller naar huis kunnen sturen, wordt de zorg er nog goedkoper van ook”.

Artikelen Smart Health, Digitale Zorg & Telecom:

5 jaar 5Groningen

https://www.emarketer.com/content/how-5g-will-change-healthcare
trends/DI_TMT-Connectivity-and-mobile-trends.pdf

https://www.cbinsights.com/research/apple-healthcare-strategy-apps/

https://www.philips.nl/a-w/about/news/archive/standard/about/news/articles/2020/20200220-volkskrant-hoe-een-slimme-pleister-kan-helpen-de-zorg-van-het-ziekenhuis-naar-thuis-te-verplaatsen.html

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2021/15/02_tempus-als_15

https://www.overons.kpn/en/kpn-in-the-netherlands/innovation/ehealth

Slimme bed app verlicht nachtdienst

https://www.yumpu.com/nl/document/read/65890620/5groningen-5-jaar

Programma

 -  uur Opening door Rietta Julemont-Gerssen / Dick van Marle
 -  uur Jelle Goossens Programmamanager Directie Strategie en Beleid, afdeling Digital Health Universitair
 -  uur Daan van Dooren KPN Health Exchange, remote patient monitoring exchange of patient information
 -  uur Q & A door Dick van Marle (moderator)
 -  uur Afsluiting door voorzitter afdeling Telecom door Huib van Ekkelenkamp