Onder leiding van de Zweeds netwerkfabrikant Ericsson gaat een consortium aan Europese bedrijven een proefproject starten met het doel om de ontwikkeling van een systeemarchitectuur te stimuleren om connected cars via 5G. 5G wordt de toekomstige nu bestaande 4G-netwerkinfrastructuur voor mobiele communicatie). In 2020 worden de eerste resulteren getoond van connected cars op de wegen in de Europese Unie. De looptijd van het proefproject is van juni 2017 tot en met mei 2019. Het project wordt financieel ondersteund door de Europese Commissie met 8 miljoen euro..

Deze bijdrage komt eeen bestaande subsidie van de ‘5G Infrastructure Public Private Partnership‘) welke 54 miljoen euro omvat. Het Europese consortium onder leiding van Ericsson telt nu veertien leden, waaronder autofabrikanten (PSA), operators (Orange), academische instellingen (King’s College London) en hardwarefabrikanten (Nokia). Frappant is overigens dat de club ook bedrijven buiten de Europese Unie incorporeert (zoals de Chinese netwerkfabrikant Huawei en het in Chinese handen zijnde Volvo).

Voordelen 5G

Europese Unie pleitbezorger voor 5G

De Europese Commissie is druk bezig om de ontwikkeling en uitrol van 5G te stimuleren. Eurocommissaris Günther Oettinger (Digitale Agenda) heeft daarvoor enige tijd geleden nieuwe Europese regelgeving voor opgesteld. Ook wil Oettinger een slordige 500 miljoen euro bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de 5G-standaard. Op dit moment is er echter nog geen definitieve standaard voor deze snelle datacommunicatie. Diverse operators en telecomfabrikanten zijn druk bezig om in diverse uithoeken van de wereld (waaronder China, Finland, Japan en Zuid-Korea) proefopstellingen op te bouwen. Ook in Nederland is een dergelijk initiatief aangekondigd. Er komt in het Groningse Loppersum een 5G-proef opgezet door KPNEricsson, Huawei en TNO. Naar verwachting, zal het in 2020 operationeel worden.

Benieuwd naar wat de 5G Infrastructure Public Private Partnership nou precies inhoudt?

Tijdens het Mobile World Congress eerder dit jaar in Barcelona, hebben diverse EU-vertegenwoordigers het principe uiteen gezet: