- TBA is betrokken bij projecten over de hele wereld op de terreinen consultancy (simulatie en emulatie van container terminals) en software (besturing van automatische/ gerobotiseerde voertuigen en containerkranen). TBA heeft in Nederland o.a. voor de APMT terminal op de 2e Maasvlakte (2014) en Rotterdam World Gateway (2016) gewerkt.

- Waar gaat het om bij terminalautomatisering?

Processen zoals truckafhandeling, containerscanning, het interne transport van containers binnen de terminal en de bediening van kadekranen kunnen automatisch of op afstand verzorgd worden. Automatisering van deelprocessen op een containerterminal is een voortgaande trend. Bepalende factoren achter deze trend zijn kosten, veiligheid, snelheid, capaciteit en ruimtegebruik.

Automatisering gaat vaak gepaard met elektrificering van de hardware. Dit levert naast energiebesparing ook als voordeel dat de lokale emissies verdwijnen. Elektrische voertuigen zijn vaak ook stiller. Dit is belangrijk omdat terminals vaak in stedelijke gebieden liggen.

- Automatisering vereist integratie van producten van verschillende leveranciers. Daarbij kan van alles fout gaan. Live operaties kunnen getest worden door deze te emuleren in de simulatiesoftware. TBA gebruikt simulatie om te kijken of het ontwerp ook echt datgene kan leveren wat berekend is.

Ook na de automatisering zal er altijd toezicht door mensen blijven.

-Hoewel er nog steeds containerterminals worden ontworpen voor locaties die nu een andere functie hebben (braakliggend/groen-/kustgebied; green field locaties) is er ook sprake van herontwikkeling of upgrading van bestaande terminal sites, ook wel bekend als brown-field locaties. Als nieuwe locaties niet nodig zijn omdat de bestaande terminals voldoende capaciteit kunnen bieden, dan is het logisch om te kijken of op de bestaande terminals efficienter, goedkoper, schoner en stiller gewerkt kan worden.

De belangrijkste uitdaging bij het sleutelen aan bestaande terminals, die immers in vol bedrijf zijn, is om voldoende ruimte te vinden om deelprocessen te automatiseren zonder dit bedrijf te verstoren en daarmee de performance van de terminal te verminderen. Soms moet tijdelijk wat extra land in gebruik worden genomen. In andere gevallen wordt het terminalproces anders ingericht, bijvoorbeeld door een extra buffer tussen het kadeproces en het achterlandproces te maken.

Elke terminal is volgens andere principes ontworpen, wat betekent dat altijd maatwerk nodig zal blijven bij het (her)ontwerp van de terminal.

Het is ook belangrijk om de mens-machine interactie opnieuw te definiëren en zo de veiligheid en de performance van de terminal te optimaliseren.

 

Deze interessante lezing werd door leden van de Afdeling TRL goed bezocht.