Op deze dag werd de kunststofrecyclingfabriek van Suez in de Waalhaven bezocht. In een enorme hal wordt afval van consumenten en bedrijven verwerkt. De excursie werd ingeleid met een presentatie door directeur John Geerts. Suez is de grootste kunststofverwerker in Nederland.
Zij werken met voorscheiding van kunststofafval en niet, zoals een andere Nederlandse verwerker met eindscheiding (waarbij zakken met gemengd afval in de fabriek gescheiden worden). Dhr. Geerts ging uitgebreid in op de diverse soorten kunststoffen die door Suez (mechanisch en met de hand) verwerkt worden en de manier waarop deze met behulp van (infrarood)licht, perslucht, centrifugetrommels, en magneten gescheiden en tenslotte gepalletteerd worden. Wat de verwerking compliceert en een laagwaardiger product oplevert is het gebruik van combinaties van materialen, zoals papier dat gelamineerd wordt met een dunne kunststoflaag (denk aan melkpakken) of meerdere soort plastic in 1 product. Een voorbeeld van het laatste is een zachte kunstoffles die meestal een dop heeft van een hardere kunststof die een goede grip biedt en daarmee goed afsluit. Een consument laat de dop er op zitten, waardoor een mengproduct ontstaat en niet de ideale gescheiden stroom van 2 soorten kunststoffen, die elk weer eenvoudig te recyclen zijn.

De verwerking vindt in een gespecialiseerde fabriek in Geleen plaats. Mede door de aankomende vakantieperiode was een klein aantal leden aanwezig, waardoor er volop ruimte was om vragen te stellen. Zo hoorden wij bijvoorbeeld dat Suez de zogenaamde bioplastics niet kan verwerken. Het is een product dat zeer slecht afbreekt en technisch niet matcht met gewone kunststoffen. Het is beter om dat afval in de zak met restafval te doen.

De excursie aan de fabriek was heel interessant, maar ook een intens. Hoewel de fabriek een anti-geurinstallatie heeft was wel te merken dat het hier om afval ging.  Ook de vele muggen en vogels die rondvlogen maakten dat duidelijk. Tijdens de excursie over de vele trappen en bordessen van de fabrieken liepen wij dwars tussen, onder en boven de vele transportbanden heen. De timing van deze banden is precies afgestemd op de detectie- en scheidingssystemen. De vele banden, motoren en andere onderdelen worden continu belast, vandaar dat continu 2 onderhoudsmedewerkers rondlopen. Ook wordt de fabriek 1 maal per week helemaal gereinigd; (rondvliegend) kunststof kruipt overal tussen.

 

Programma

 -  uur Ontvangst
 -  uur Presentatie, vragen en rondleiding
 -  uur Discussie en borrel