2nd Friday Delft - Costa Concordia

       

 

Vrijdag 13 November was het weer tijd voor een nieuwe 2nd Friday borrellezing! De afdeling Young KIVI Engineers organiseert (bijna) elke tweede vrijdag van de maand een interessante lezing met na afloop een mooie borrel. De lezing vond plaats in het Prinsenkwartier en het thema van deze editie had een mooi maritiem tintje, aangezien de berging van de Costa Concordia werd besproken. De zaal was dan ook goed gevuld met maritiemers.

De wrakberging van de Costa Concordia wordt beschouwd als ‘s werelds grootste, duurste en meest gecompliceerde berging ooit. Het Ingenieursbureau Walhout Civil BV is ruim 2,5 jaar in Italië actief bezig geweest met de berging van het cruiseschip Costa Concordia. Het rampschip, dat in januari 2012 voor de kost van Isola del Giglio zonk, is in juli 2014 succesvol opgedreven met behulp van enorme stalen caissons en weggesleept naar Genua. Walhout Civil speelde onder andere een belangrijke rol bij de engineering van diverse constructies en het ballast controle systeem. Dit systeem werd gebruikt voor de aansturing en monitoring van alle systemen, schepen en constructies tijdens het roteren, opdrijven en wegslepen van het wrak.

Korné Walhout vertelde hoe zij als Zeeuws Ingenieursbureau bij dit project betrokken zijn geraakt en waar alle technische uitdagingen lagen. Dit alles werd ondersteund door mooi beeld- en filmmateriaal. Vervolgens konden bij de borrel alle prangende vragen nog worden gesteld aan Korné Walhout zelf. Al met al was het een zeer geslaagde avond!

Nu al benieuwd naar de volgende borrellezing van Young KIVI? Houd dan onze facebookpagina in de gaten: https://www.facebook.com/KIVIStudentsDelft/

Omschrijving

De wrakberging van de Costa Concordia wordt beschouwd als ‘s werelds grootste, duurste en meest gecompliceerde berging ooit.

Het Ingenieursbureau Walhout Civil BV is ruim 2,5 jaar in Italië actief bezig geweest met de berging van het cruiseschip Costa Concordia. Het rampschip, dat in januari 2012 voor de kost van Isola del Giglio zonk, is in juli 2014 succesvol opgedreven met behulp van enorme stalen caissons en weggesleept naar Genua. De wrakberging wordt beschouwd als ‘s werelds grootste, duurste en meest gecompliceerde berging ooit.

Walhout Civil speelde o.a. een belangrijke rol bij de engineering en uitvoering van diverse constructies en het ballast controle systeem. Dit high-tech systeem werd gebruikt voor de aansturing en monitoring van alle systemen, schepen en constructies tijdens het roteren, opdrijven en wegslepen van het wrak.

Over Walhout Civil
Ingenieursbureau Walhout Civil BV is een onafhankelijk ingenieursbureau op het gebied van de waterbouw. Onze gedreven ingenieurs hebben passie voor waterbouwkundige en geotechnische vraagstukken in kust- en deltagebieden, steden, industrie en havens, en dragen oplossingen voor maritieme activiteiten en scheepsbergingen. In 2015 zijn de genomineerde voor de Zeeuwse Pioniersprijs.

Spreker(s)

Korné Walhout zal een exclusieve inkijk geven in de technsiche uitdagingen van de berging en de gekozen oplossingen. Hierbij zullen schitterende en unieke beelden worden getoond.

Locatie

Prinsenkwartier

Sint Agathaplein 4, 2611 HR Delft

Organisator

Young KIVI Engineers

Naam en contactgegevens voor informatie

Jacob Jan de Boer

2ndfriday.delft@kivi.nl

Website Walhout Civil

Het Prinsenkwartier

Barbaar

Walhout Civil op LinkedIn

Aanmelden via

Aanmelden voor deze activiteit is niet nodig. Meer informatie: 2ndFriday.Delft@kivi.nl

Inschrijven voor leden

Inschrijven