Het einde van het begin

Jacobine Hardeman werkt als Management Trainee bij Berendsen sinds januari 2017. Ze heeft een internationale achtergrond in de servicebranche en is verantwoordelijk om de wens naar een duurzamere bedrijfsvoering vorm te geven voor Berendsen Nederland. Samen met elf betrokken collega’s is Jacobine een projectgroep gestart, die alle bestaande MVO initiatieven in kaart en bepaalt de visie waar Berendsen Nederland stapsgewijs naartoe wil werken.


Het einde van het begin

Een project heeft de volgende definitie: het heeft een kop en een staart. Zo heeft ook het duurzaamheidstraject een begin en een einde. Dit betekent niet dat we ophouden met duurzaamheid, maar dat we in een nieuw hoofdstuk zijn beland waarbij we gaan kijken hoe we de rol van duurzaamheid in gaan vullen. We ronden het strategietraject af en we kijken al lichtjes over de rand naar de uitrol hiervan.

We begonnen ons traject in 2017 met de opbouw van de urgentie. Na die fase liepen al verschillende projecten die bewust of onbewust de duurzaamheid van onze werkzaamheden verbeterde. Vanwege deze projecten moesten we onszelf een aantal vragen stellen om een duidelijke strategie te vormen. Wat doen we nou eigenlijk? Hoe vertaalt dit zich naar een betere toekomst? Wat vinden we hiervan?

Uitkomst van de interne strategiesessies

Dit soort vragen werden besproken tijdens en rondom de sessies. De deelnemers vertegenwoordigen de directie, inkoop, HR, ICT, distributie, marketing, productspecialisten enzovoorts. Een diverse groep met verschillende belangen vanuit hun functies, afdelingen en persoonlijke visies.

Vanwege die diversiteit in de groep, die tevens relatief groot was, waren de meningen over alle onderwerpen erg verdeeld. We hadden onszelf vier sessies gegeven om de volledige basis van de strategie te vormen. Er was dus regelmatig commentaar op de snelheid waarmee de keuzes gemaakt werden. Vaker dan eens kon iemand het niet meer volgen of was iemand het ergens absoluut niet mee eens. Dit losten we democratisch op door de stem van de meerderheid te laten gelden.

Het mooie aan dit traject was dat we ook werkelijk wat hadden aan het einde. We hebben een sterk raamwerk, geformuleerde ambities en succesfactoren, betrokkenheid van de verschillende afdelingen en een basis om mee te starten. Een duurzaamheidsbeleid of de roadmap, hoe je het ook wil noemen, is een dynamisch product. Dat wat we nu hebben is de eerste schets; deze zal zich constant ontwikkelen afhankelijk van onder andere onszelf, de ambities van de organisatie en de markt.

De eerste initiatieven

Zoals aangegeven in de vorige blog heeft de manier waarop we werken invloed gehad op de vorming van het beleid en de initiatieven die hieruit voortvloeiden. Wellicht handig om te beginnen met wat een initiatief betekent voor ons in deze context.

Een duurzaam initiatief is een initiatief waarbij bestaande of nieuwe projecten met een duurzaamheidsperspectief bekeken worden. Een voorbeeld hiervan is het toetsen van een leverancier. Dat is een duurzaam initiatief als we vragen stellen als: “Ook al is onze samenwerking met partij A nu goed, blijft dat zo in de toekomst?”, “Hebben ze vergelijkbare ambities?”, of: “De markt is nog niet klaar voor onze ambities, maar zijn er partners met wie we dit zouden kunnen opbouwen?”. De houding is proactief en de gesprekken krijgen een andere lading: de relatie met de leverancier verandert en het gaat steeds meer richting een partnership.

Interne draagkracht

Dit soort projecten zijn tegelijkertijd een evaluatie van het denken en doen. Is het beleid iets wat we zeggen of gaan we er ook werkelijk mee aan de slag? Dankzij het herzien van lopende overeenkomsten met leveranciers en klanten krijg je gelijk een indruk welke thema’s er buiten jouw organisatie spelen, wat een directe weerslag kan hebben op jouw eigen beleidsvorming. Weer een variabele die meegenomen kan worden. Niet alleen de projectgroep maar ook andere medewerkers, collega’s, leveranciers en dergelijke moeten weerklank kunnen vinden in het product dat we gecreëerd hebben.

Dit soort gesprekken en onderzoeken zorgen ervoor dat de medewerkers het thema beginnen te koppelen aan hun eigen functies. Wat kan dit voor impact hebben op mijn manier van werken? Hoeveel tijd gaat mij dit kosten en is het dit waard? 

De volgende stap: het tastbaar maken

Het beter willen doen en het verschil willen maken is een eervol doel, maar is niks waard als het blijft bij wensen. Om te weten wat voor effect onze ambities hebben moeten deze tastbaar gemaakt worden: de ambities moeten we meetbaar maken. Ook dit is een mooi moment van feedback op onze ambities en strategie; het dwingt je een definitie te geven van 'beter' en 'het verschil'. Hiernaast geeft het de mogelijkheid deze te evalueren. Voor deze fase in de duurzaamheidstransitie geldt ook dat we al heel veel hebben, maar de huidige initiatieven nooit zo bekeken hebben. Dit soort inzichten geven ook aan hoe verweven maatschappelijk verantwoord ondernemen is in een organisatie als de onze, en hoe dichtbij het staat.

De volgende en laatste blog is gelijk de afronding van onze samenwerking met het adviesbureau Sustainalize dat ons heeft begeleid en ondersteund in de besproken momenten in blog één tot drie. De laatste blog zal een voorzichtige blik op de toekomst zijn: op eigen benen staan.


Jacobine Hardeman
Management Trainee
Berendsen Nederland

 

Laat ons weten hoe je hierover denkt en laat je commentaar hieronder achter: