Recent zijn er ernstige incidenten geweest op bouwplaatsen met achteruitrijdende voertuigen en machines. Bij één aanrijding was een dodelijk slachtoffer te betreuren. De ondertekenaars van de Governance Code Veiligheid in de bouw (GC) vinden dat er meer moet worden gedaan aan het beveiligen van personen op bouwplaatsen met betrekking tot achteruitrijdende voertuigen.

De dode hoeken aan de achterzijde van het materieel en de zichtbaarheid aan de niet- bestuurderszijde van het voertuig zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. Voor de werkgever die met deze voertuigen en machines laat werken is de Arbowetgeving van toepassing. Op de machines zelf is het Warenwetbesluit machines van toepassing.

Conform de Arbowet is de arbeidshygiënische strategie van toepassing. Dit vertaalt zich in de volgende aanpak:

  1. Scheiden van werkverkeer en personenverkeer;
  2. Fysiek scheiden (afzetting) van werkverkeer en personen;
  3. Treffen van organisatorische maatregelen zoals voorlichting en instructie.

Aanvullend worden er eisen gesteld aan het voertuig / de machine. Dit houdt in dat deze voorzien moet zijn van:

  1. 1. Doeltreffende voorzieningen waarmee signalen kunnen worden afgegeven;
  2. 2. Doeltreffende hulpmiddelen die een volledig zicht (geen dode hoeken) geven voor de bestuurder.

In veel gevallen blijkt dat de stappen 1 en 2 van de arbeidshygiënische strategie praktisch niet mogelijk zijn om de aanrijdrisico’s in zijn volle omvang te beheersen. Met dit als gegeven heeft de GC dit nieuwe beleidsstuk opgesteld.