Op 7 februari 2024 werden wij door de gemeente Rotterdam gastvrij ontvangen in het Zuidelijke dienstgebouw van de Maastunnel.

In twee groepen kregen wij een verticale rondleiding onder begeleiding van de tunnelinspecteur: helemaal naar boven naar de pompen van het oude monumentale ventilatiesysteem tot en met beneden, naar de werktuigbouwkundige onderdelen van de roltrappen. De roltrappen hebben mooie houten dekplanken die regelmatig vervangen worden. Maar alles ziet er na de renovatie heel mooi uit.

Namens Maasstad Ingenieurs en Amstelland Ingenieurs hebben Bram ten Klei en Duncan Klene een interactieve workshop gegeven over de risicogestuurde aanpak van het onderhoud van de Maastunnel. Daarbij is uitgelegd hoe je een FMECA opzet, het denken vanuit functies, functie-eisen en functievervullers en faalmechanismen. Wat is de rol van een risicomatrix daarbij.

En tenslotte werd de case van de Roltrappen Maastunnel gebruikt om de toepassing te oefenen.

We sloten af met een gezamenlijke maaltijd en konden gezellig netwerken onderling de 30 aanwezige deelnemers. Als afsluiting vertelde Rem de Tender, assetmanager van de Maastunnel, over de historie vanaf de bouw en de uitdagingen op dit moment.

Zo is de hoogtedetectie één van de grootste issues. Er is veel congestie en schade aan de tunnel door te hoge vrachtwagens.

Het was een geslaagde bijeenkomst met tevreden deelnemers, op naar de volgende!

De sheets van de presentaties zijn te vinden onder 'Documenten'