Het thema: GAME ON - van strategie tot uitvoering

Gaming. Jongeren kunnen bijna niet meer zonder. Maar buiten de games die we spelen om ons te vermaken, is er nog een andere categorie games: serious games. Dat is zeker niet nieuw, al in de jaren '80 en incidenteel wellicht nog eerder, werden games al serieus gebruikt voor diverse doeleinden. Sindsdien zijn talloze toepassingen ontwikkeld: van basic training tot strategische analyses. Maar de technologische vooruitgang maakt alweer nieuwe vormen en toepassingen van serious games mogelijk die we tot kort geleden niet of nauwelijks kenden.

Zo biedt geavanceerde simulatietechnologie de mogelijkheid om veel meer scenario's toe te laten dan de voorgekookte verhaallijn zoals veelal gebruikelijk was. Virtual reality en holografie een ondersteunen een maximaal realistische visualisatie. En diepgaand onderzoek naar de relatie tussen prestaties in een game en prestaties in de werkelijkheid heeft een belangrijke meerwaarde voor onder meer werving, selectie, opleiding, training, logistiek, tactieken- en doctrine-ontwikkeling maar ook strategie- en beleidsontwikkeling. Krachtige internetverbindingen creëren om online te gamen wat de drempel om in internationaal verband samen te werken aanzienlijk verlaagt.

Kortom de mogelijkheden nemen in hoog tempo toe. Ook voor Defensie die met dit thema bovendien aansluit bij de belevingswereld van jonge mensen als potentiële werknemers. Op het Kooy symposium gaan we in op nieuwe en nog onbekende en ongekende mogelijkheden van gaming en de technologische ontwikkelingen daarachter. Van strategie tot uitvoering.