Autonoom rijden - Hoe sturen we automatisch rijden in de juiste richting?
Dit congres wordt georganiseerd door KIVI Regio Gelderland in samenwerking met KIVI afdeling Verkeer en Vervoer, HAN Academie Engineering en Automotive en Royal HaskoningDHV
Onze mobiliteit moet schoner, veiliger en efficiënter om steden leefbaar en bereikbaar te houden. Kan automatisch rijden daar een bijdrage aan leveren?
Het is midden in de nacht even buiten het Zeeuwse Vlissingen. De weg is verlaten, maar in de verte naderen twee koplampen. Het is een vrachtwagen. Een die zo uit een sciencefictionfilm lijkt te zijn weggereden. Meest opvallende detail: hij heeft geen cabine. En dus ook geen chauffeur. Langzaam verdwijnt de truck weer in de nacht. Dit tafereel is geen filmscène, maar een proef in Zeeland met automatisch rijdende vrachtauto’s. ’s Nachts brengen zelfrijdende trucks uien over een vast traject van 3 kilometer naar een distributiepunt.
De technologie is in snel tempo geëvolueerd. Misschien wel sneller dan de maatschappelijke acceptatie, zo blijkt uit de bezorgde reacties uit de regio op sociale media.
Bij autonoom rijden hebben veel mensen het beeld dat voertuigen alle rijtaken volledig van de bestuurder kunnen overnemen. Dat de bestuurder met de laptop op de achterbank kan plaatsnemen en de techniek de rest regelt. Wanneer en of dit hoogste niveau van automatisch rijden (ook wel aangeduid als level 5) realiteit wordt, moet nog maar blijken. Zeker in drukke steden is dat een uitdaging. Feit is dat bestuurders nu al steeds meer taken aan hun auto kunnen overlaten. Level 1, 2 of zelfs 3, waarbij auto’s zelf kunnen inparkeren, afstand houden tot hun voorganger, of zelf binnen de eigen rijstrook kunnen blijven rijden, zien we al volop om ons heen. Het domein van automatisch rijden groeit dus in rap tempo.
Sprekers:
Peter Morsink, Leading Professional Smart Mobility and Road Safety at RoyalhaskoningDHV
Jorrit Kuipers Automatic training & assessment of human and robot drivers (robotTUNER)
Jeroen van der Werf, Lead Smart Mobility at VDL Enabling Transport Solutions
Mark Vroegop, Sr. Advisor Connected & Automated Vehicles / Program Manager
Tom Alkim, Strategic Advisor Connected & Automatic Mobility at MAPtm
Programma:
14.30 Demonstratie van Zelfrijdende Twizzy/Streetdrone (apart voor aanmelden)
15.00 Ontvangst en registratie congres
15.45 Welkom en inleiding door Frans Tillema, HAN Academie Engineering en Automotive
16.00 Presentatie Peter Morsink, RHDHV: Visie op automatisch rijden
16.30 Presentatie Jorrit Kuipers, robotTUNER: Autonoom rijdende OV-bussen in Groningen en Metropool Regio Den Haag Rotterdam MRDH
17.00 Presentatie Jeroen van der Werf, VDL: Autonoom rijdende Shuttles
17.30 Broodjes maaltijd en rondleidingen door het lab van Automotive
19.00 Presentatie Mark Vroegop, RDW: EV-voertuigen ter toelating door RDW
19.30 Presentatie Tom Alkim, MAPTM: Ervaringen met autonoom rijdende Taxi’s in VS
20.00 Paneldiscussie aan de hand van vragen
20.30 Afsluiting
Dagvoorzitter: Sjanne Wolterink
Tijdens de rondleiding zien we onder andere:
- VR Truck simulator à Truck cabine waarin je met een VR bril door de technologie wordt ondersteund om langere en zwaardere vrachtwagens eenvoudig te docken,
- Coöperatieve Agro-robots, die in de toekomst moeten helpen de gewassen autonoom van het land te brengen,
- Schaal 1:3 vrachtwagens die autonoom docken en op afstand te besturen zijn.
/uploads/media/660d20961f909/safeclai-hanpodstreetdronetest.mp4
https://www.deingenieur.nl/artikel/san-francisco-krijgt-taxis-zonder-chauffeur