KIVI regio Noord bezoekt Garzweiler - Ingenieursvereniging op bezoek

"De werkelijkheid is echt zoveel meer"

Auteur Martin Prins plaatste onderstaand artikel op het intranet van RWE. Klik hier voor het complete artikel met bijbehorende foto's. De foto hieronder geplaatst wijken iets af van de originele, maar geven eenzelfde impressie.

Vrijdag 23 juni bezochten dertig leden van de KIVI regio Noord onze bruinkoolmijn Garzweiler. Een uitzondering, want doorgaans worden uitsluitend groepen uit de directe omgeving van de dagbouw ontvangen. De leden hadden er een flinke reistijd naar Grevenbroich voor over.

Met dank aan Willem Hazenberg

"Regio Noord bestaat uit Groningen, Friesland en Drenthe en daarom was Meppel gekozen als verzamelplaats," vertelt Mariska van Cronenberg, de organisator van het uitstapje. "De animo was groot voor deze excursie. Vanmorgen om negen uur zijn we uit Meppel vertrokken voor de drie uur durende reis. Die lange reistijd maakte het wel lastig om naast het bezoek aan de dagbouw nog iets anders te plannen."

Met een kleine omweg gehonoreerd
Initiator van de excursie was KIVI-lid Anne-Marie Oudejans die zelf het eerste contact legde met de Tagebau Garzweiler via de Facebookgroep "Wir im Rheinischen Revier für eine faire Berichterstattung". Deze groep beijvert zich voor een meer evenwichtige berichtgeving over de bruinkoolactiviteiten van RWE Power. Collega Hermann-Josef Münchrath van het Techniekcentrum in Frechen is oprichter en beheerder van de groep en speelde het verzoek door naar het excursiecentrum van RWE Power. Na overleg werd besloten de groep uit te nodigen. Mevrouw Oudejans is als ingenieur groot liefhebber van grote machines en heeft een uitgebreide interesse voor de geschiedenis van de dagbouw in Duitsland: "Enkele jaren terug was ik in de gelegenheid met een speciale foto-excursie een dagbouw te bezoeken. Toen kon ik mijn hobby fotografie helemaal botvieren." Dat was inderdaad opvallend aan deze groep: de hoeveelheid grote fotocamera's die werden meegedragen. Het feit dat de Duitse taal geen enkele hindernis voor de groep was, is natuurlijk minder opvallend. Duits kun je in Europa best de technische voertaal noemen.

Met dank aan Kees de Jong

"Ik maak mij zorgen"
Mevrouw Oudejans is uitgesproken positief over de dagbouw en de noodzakelijkheid van bruinkool als energiebrandstof: zij heeft hierover al verschillende lezingen gegeven en schreef er uitgebreid over op haar blog en Facebookpagina 'Bruinkool lignite'. "Ik wil allereerst met dit bezoek de grootsheid en het technisch vernuft van deze enorme machines delen met mijn collega's van KIVI. Maar dat niet alleen. Ik hoop ook dat wij met de uitleg die de gids ons geeft over bijvoorbeeld de verhuizing en re-cultivering, kunnen helpen het negatieve beeld over bruinkool en dagbouw wat bij te stellen. Ik maak mij oprecht zorgen over de manier waarop kolenstroom, of het nu bruinkool of steenkool is, wordt verketterd. Onze maatschappij is zó afhankelijk van elektriciteit dat we ons moeten verzetten tegen het zomaar verbieden van deze betrouwbare energiebron".

Met dank aan Willem Hazenberg

De excursie is enthousiast door de dames en heren ingenieurs ontvangen. Al tijdens de uitleg in het informatiecentrum werd gids Michael Frügeling, overstelpt met vragen. Men vond het wel jammer dat ze zo weinig de bus mochten verlaten om foto's te maken en dat de gids op sommige technische vragen het antwoord schuldig moest blijven, aldus een deelnemen, maar: "Op film en zo kun je heel veel zien, maar de fysieke werkelijkheid is toch echt zoveel meer".

Tekst: Martin Prins

Excursie naar de bruinkool
het ouderwetse schoolreisgevoel

Vanaf de verzamelplaats bij de voorkantzijde van het station in Meppel (voor bus, trein en auto) vertrekt de bus stipt om 9:00 uur met de reis naar Garzweiler. Sjoerd Verkoelen van Vervoersgroepnoord is naast chauffeur medegenieter. Ook hij verheugt zich op de rit door de bruinkoolmijn. Onderweg is er een korte pitstop en worden de gevulde koeken uitgedeeld. Rond kwart voor twaalf staan we op de parkeerplaats van het bezoekerscentrum. Er is voor elke deelnemer een lunchpakket, ook voor de deelnemers die op eigen gelegenheid naar Grevenbrioch zijn gekomen. De zon schijnt, het is aangenaam weer om buiten te zitten en te genieten van de broodjes, krentenbol, drinken, chocolade en fruit.

Genieten van de zon en het lunchpakket

Om 13:00 neemt gids Michael Frügeling ons mee naar het informatiecentrum. De vragen barsten los en er kan nog net een groepsfoto af. De groep is namelijk niet meer te houden en wil de mijn in. Elke keer als de deelnemers de bus uit mogen is het een gekakel en een geklikklik van jewelste.

Met dank aan Willem Hazenberg

Buschauffeur Sjoerd Verkoelen van Vervoersgroep Noord geniet zichtbaar.

Veel te snel is de rondleiding voorbij en vertrekken we weer richting Nederland. We maken slim gebruik van de verplichte rusttijden voor de chauffeur door bij de Bäckerei van de RWE koffie te drinken. Door wat files onderweg komen we verlaat bij de Beurs in Meppel aan. We zijn ook nog eens met meer personen dan in eerste instantie doorgegeven… maar het eten is lekker en de sfeer is goed.

Eten bij de Beurs in Meppel

Ver na 22:00 uur gaan de eersten richting huis. Degenen die in de buurt wonen en achterblijven, praten nog lang na over de fysieke werkelijkheid van de bruinkoolmijn die we vandaag hebben ervaren.

Tekst: Ir. Mariska van Cronenberg

Zelf ideeën voor een excursie, lezing of bedrijfsbezoek? Neem contact op met Mariska van Cronenberg | m.vancronenberg@outlook.com | +31 6 512 02 681