Finalisten Prins Friso Ingenieursprijs bekend

De drie kanshebbers voor de Prins Friso Ingenieursprijs 2020 zijn bekend: ir. Bas Reedijk, Afdelingshoofd Water bij BAM Infraconsult, dr. ir. Erik Duisterwinkel, Innovator, data scientist & sensor expert bij Antea Group en ir. Jelte Kymmell, Managing director & founder Mocean Offshore. Op woensdag 4 maart, tijdens de Dag van de Ingenieur bij De Oude Bibliotheek Academy vindt de uitreiking plaats.

Vanaf dinsdag 4 februari staan de profielen van de drie finalisten online en start de publieksstemming. Tot en met dinsdag 3 maart krijgt het publiek de gelegenheid te stemmen op één van de drie finalisten, om zo tot een publiekswinnaar te komen. Vervolgens zullen de bevindingen van de vakjury de winnaar van de Prins Friso Ingenieursprijs bepalen. De winnaar krijgt deze prijs uitgereikt tijdens het jaarlijkse event de Dag van de Ingenieur.
De prestigieuze Prins Friso Ingenieursprijs wordt voor de zesde keer uitgereikt en met de prijs wil KIVI excellente ingenieurs en hun werk zichtbaar maken.


Prins Friso Ingenieursprijs 2020

Tijdens de Dag van de Ingenieur zijn wij op woensdag 4 maart welkom in de Oude Bibliotheek Academy in Delft.

Achtergrond informatie
Een wereld zonder ingenieurs kunnen we ons op geen enkele wijze voorstellen. Zelfs in de oudste geschiedenis waren het uitvindingen van ingenieurs welke ten grondslag lagen aan innovaties. De ingenieur verbindt van oudsher zijn wetensschappelijke kennis met de praktische uitdagingen welke onze samenleving vraagt. Op steeds meer toepassingsgebieden is de ingenieur een essentiële factor. Voorbeelden zijn er vele.Zo is de ingenieur in de gezondheidszorg met zijn scanners, bestralingssystemen, maar ook protheses, zelfs in moderne 3-D printers vervaardigd, van enorme waarde. De impact van de ingenieurs in de ruimtevaartsector zijn zichtbaar in de luchtvaart, maar ook in de ontwikkelingen van het klimaat, de voorspellende waarde van naderend natuuronheil, maar ook voor de irrigatie van droge gebieden en de bewaking van de kwaliteit van de dijken. Onze communicatie, welke geen grenzen kent, zou zonder satellietverkeer niet mogelijk zijn. Toch heeft het beroep van ingenieur in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk, niet de waardering welke het vak verdient. KIVI beijvert zich daarom om de titel van Ingenieur te bewaren (in plaats van enkel Master of Science), en zoekt ieder jaar voor haar ‘Ingenieur van het Jaar′ naar Ingenieurs welke zich juist met hun kennis op een maatschappelijk probleem storten.