Stemmen voor de Prins Friso Ingenieursprijs van start!

Wie o wie gaat er met de publieksprijs vandoor? Bekijk hun video’s en breng je stem uit.

De strijd om de Prins Friso Ingenieursprijs gaat dit jaar tussen een robotica-onderzoeker, een expert op het gebied van circulaire economie en een docent vloeistofdynamica.

dr. ir. Abeje Mersha is als lector onbemande roboticasystemen verbonden aan de hogeschool Saxion in Enschede. Mersha leidt een grote onderzoeksgroep die werkt aan de ontwikkeling van een zelfvliegende, levensreddende robot die dag en nacht kan worden ingezet bij crisissituaties. 

 

ir. Rob Dijcker is senior projectleider & adviseur Circular Solutions bij ingenieurs- en adviesbureau Witteveen+Bos. Dijcker is onder meer betrokken bij de nieuwe ontwerpmethodiek +Circular Design, een project dat afgelopen maand heeft meegedongen naar De Vernufteling, de belangrijkste onderscheiding voor ingenieursprojecten.

 

dr. ir. David Fernandez Rivas is hoofddocent vloeistofdynamica aan de Universiteit Twente. Hij werkt met zijn team aan een methode om medicijnen te injecteren zonder dat daarvoor nog een naald nodig is. Daarbij is het de kunst om druppeltjes zó te versnellen dat die dwars door de opperhuid heen gaan.

 

Stemmen op jouw favoriet kan hier, tot en met 15 maart

Aanmelden om het event bij te wonen kan vanaf 8 maart.

 

 

 

Prins Friso Ingenieursprijs

Een wereld zonder ingenieurs kunnen we ons op geen enkele wijze voorstellen. Zelfs in de oudste geschiedenis waren het uitvindingen van ingenieurs welke ten grondslag lagen aan innovaties. De ingenieur verbindt van oudsher zijn wetensschappelijke kennis met de praktische uitdagingen welke onze samenleving vraagt. Op steeds meer toepassingsgebieden is de ingenieur een essentiële factor. Voorbeelden zijn er vele.

Zo is de ingenieur in de gezondheidszorg met zijn scanners, bestralingssystemen, maar ook protheses, zelfs in moderne 3-D printers vervaardigd, van enorme waarde. De impact van de ingenieurs in de ruimtevaartsector zijn zichtbaar in de luchtvaart, maar ook in de ontwikkelingen van het klimaat, de voorspellende waarde van naderend natuuronheil, maar ook voor de irrigatie van droge gebieden en de bewaking van de kwaliteit van de dijken. Onze communicatie, welke geen grenzen kent, zou zonder satellietverkeer niet mogelijk zijn. Toch heeft het beroep van ingenieur in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk, niet de waardering welke het vak verdient. KIVI beijvert zich daarom om de titel van Ingenieur te bewaren (in plaats van enkel Master of Science), en zoekt ieder jaar voor haar ‘Ingenieur van het Jaar′ naar Ingenieurs welke zich juist met hun kennis op een maatschappelijk probleem storten.