KIVI-lid Paul Molleman inspireert al vijf jaar middelbare scholieren om ingenieur te worden. Elk jaar vraagt het Johannes Fontanus College in Barneveld hem om een gastles te verzorgen. Hij maakt hier graag tijd voor vrij en staat met veel plezier voor de klas.

In april had Paul anderhalf uur de tijd om de leerlingen van 4 havo en 5 vwo met profiel Natuur en Techniek te vertellen over hoe leuk het is om ingenieur te zijn. Natuurlijk zijn er lastige leerlingen bij, Paul noemt ze eerder ‘speels’, maar volgens hem heb je ze in het algemeen na vijf minuten alweer bij de les. Leuke filmpjes helpen daarbij. 

Lees hier het verslag van Paul over de gastles:
 
“Dit keer heb ik ruim 60 kinderen voor me zitten. Ik vertel ze over wie ik ben en wat ik doe. Het valt me op dat er maar één meisje in de groep zit. Ik zet haar in het zonnetje door haar te complimenteren met haar keuze voor dit mooie profiel. En natuurlijk heb ik ook een oproep gedaan voor meer vrouwen in de techniek. Bij Rijkswaterstaat (RWS) en het waterschap werken al veel vrouwelijke ingenieurs, maar we kunnen er nog veel meer gebruiken!

Ik werk als senior-omgevingsmanager bij RWS en ben bij Stedin in deeltijd gedetacheerd. Ik vertel ze hoe ze ingenieur kunnen worden en over mijn achtergrond. Dat ik civiel ingenieur ben op hts-niveau oude stempel. Hollandse faam; dijken, polders e.d. Ik laat ze foto's zien van Bangladesh en Palmeiland in Bahrein. Ik vertel ze dat ik geen geweldige student ben geweest, maar wel veel bereikt hebt. Dat ik de techniek in gegaan ben omdat ik graag hetzelfde wilde worden als mijn vader. Hij was ir. en had in Delft gestudeerd, waar ik heb mogen werken als BLVC coördinator (omgevingsmanager). Mijn vader riep altijd dat ik het verder gebracht had dan hij, hij was directeur van DHV in Amersfoort. Hij zei: “Jij bent de opdrachtgever die het geld uitgeeft en ik de adviseur die ervoor moet werken.” 

Van RWS en Stedin heb ik leuke filmpjes mogen ontvangen die ik laat zien. Ook laat ik een NOS-reportage zien van het opblazen van de sluis bij Terneuzen waar nogal wat mis ging. Ik vertel ook wat mijn rol daarbij was. Mijn totale presentatie inclusief vragen duurt ruim een uur (31 slides inmiddels). Tijdens de presentatie leg ik de link met wat ik nu ben, waar ik op uit ben gekomen en hoe KIVI mij daarin heeft geholpen met jobcoaches. Ik vertel dat mijn titel beschermd is en wat KIVI voor mij betekent. En waarom ik al jaren lid ben van KIVI en zelfs in het bestuur zit. Ik adviseer de leerlingen de open dagen van de universiteiten en hogescholen te bezoeken en te praten met de faculteiten en de verenigingen.

Het werkt ook goed om de jongeren wat gadgets aan te bieden. Van KIVI heb ik exemplaren van De Ingenieur en sleutelhangers ontvangen. Van de TU Eindhoven en TU Delft foldermateriaal en ik deel pennen uit van mijn adviesbureau. 

Dan sta ik open voor vragen. 

Techniek is een roeping, je kunt er als techneut niet rijk mee worden maar wel een lekkere boterham mee verdienen. Zodra er management bij komt kijken ga je wat meer verdienen dan gemiddeld. Ze vragen me naar het studentenleven, het verschil tussen een hts’er en TU‘er, de beleving op de universiteiten, naar bepaalde technieken, over werken in het buitenland (ik heb stage gelopen in Oxford in de UK), het aanvangssalaris, traineeships bij RWS en het verschil tussen een gemeente en bijvoorbeeld Stedin. Ik beantwoord met veel plezier alle vragen.” 

Kom ook voor de klas!

Paul’s enthousiasme werkt aanstekelijk. Hij vertelt geen abstract verhaal over een mogelijk beroep, maar vertelt over ‘Paul’ en wat hij (heeft) mee(ge)maakt. Inspireert Paul zijn verhaal jou ook? Informeer dan eens bij een middelbare school in jouw omgeving of indien van toepassing die van je kinderen of kleinkinderen, wat de eventuele mogelijkheden zijn. Misschien een leuk idee voor tijdens de Week van de Techniek. Elke toekomstige ingenieur juichen we als KIVI natuurlijk toe!