Door de steeds grote wordende schepen, kunnen minder schepen gebruikmaken van een schutbeweging. Het aantal schutbewegingen neemt toe, als ook de wachttijd, zo gaf de technisch manager Leon Wijker aan. Aanvullend gaf Patrick Kemperman, adviseur omgevingsmanagement, toelichting over de verplaatsing van 2 bunkers van de Hollandse Waterlinie. De gelijktijdige renovatie van het monumentale gedeelte, het behoud van de waterkundige elementen, als ook de herontwikkeling van de monumentale sluiswachterwoningen zijn bijzondere onderdelen van de werkzaamheden.

Maarten van den Berg, coördinator ontwerp van het consortium Sas van Vreeswijk, bekeek het werk vanuit het perspectief van de Design Build Finance and Maintain Overeenkomst. De inzet van een doorontwikkeld Bouw Informatie Model in de combinatie van toepassing van vitual reality, zorgt voor een aanzienlijke verkorting van de doorlooptijd van de ontwerpfase.

Na de boeiende lezingen volgde een rondleiding over het terrein en een spectaculaire klim tot in de machinekamer van de huidige sluis.

Gert-Jan van den Dries, bestuurslid Bouw- & Waterbouwkunde Zuid