Bart Nieuwenhuis en Matthijs Bobeldijk hebben op 12 oktober wederom een inspirerende lezing geven over businessmodel innovatie. De praktische toepassing van het business model canvas van Alexander Oswalder en de interessante voorbeelden uit de praktijk van de sprekers bleek een schot in de roos. Deze KIVI activiteit werd gewaardeerd op een 7,7. Net zoals in Den Haag op 22 april blijkt er een grote behoefte aan een verdiepingssessie op basis van praktijk cases. Met de sprekers is afgesproken dat we in 2016 een aantal masterclasses zullen organiseren. Houd onze activiteitenkalender in de gaten!

Waar Bart ons meenam in de theoretische opzet en achtergronden van business modellen in het algemeen en het Business Model Canvas in het bijzonder. Trakteerde Matthijs ons na de pauze op voorbeelden van business model typen en toepassingen uit zijn eigen praktijk.

Bart schetste het nut en de noodzaak van businessmodel innovatie. Een reis waarbij de impact van de digitalisering en de opkomst van internet op verschillende industrieën en sectoren wordt gezien als een belangrijke ‘disruptor’ van de bestaande businessmodellen. Op basis van het boek Business Model Generation zijn de negen bouwstenen van het business model canvas besproken en toegelicht aan de hand van sprekende praktijk voorbeelden. Het meest uitdagende bouwblok blijkt ‘de waardepropositie’ te zijn. Het bepalen van de ‘pains’ , de ‘gains’ en de ‘customer jobs’ blijkt niet zo eenvoudig en vereist een goed inzicht in de business van de klant, zijn producten, zijn diensten en zijn eindgebruikers. Het business model canvas in vogelvlucht werd afgesloten met de Nespresso casus waarmee de deelnemers in kleine groepjes de negen bouwstenen probeerden ontleden. Behalve dat het business model canvas snel inzicht geeft in je verdienmodel, is het een gemeenschappelijke taal waarmee je (of met jouw team) in staat bent om vanuit een waardepropositie naar je markt en klanten te kijken.

Matthijs daagde de zaal uit om met 3 startup ideeën te komen en scherpte hun waardepropositie gedurende zijn presentatie. In vogelvlucht presenteerde hij businessmodellen die op basis van hun karakteristieken, patronen en waardestrategieën in vijf typen kunnen worden ingedeeld. Met behulp van ‘unbundling’ werd o.a. het businessmodel van Uber ontleed en in kaart gebracht. Een ‘multisided platform’ waarop bijvoorbeeld ook kranten, Google en de NOS zijn gebaseerd. Vervolgens werd er dieper ingegaan op de betekenis en het nut van een businessmodel voor startups. Veel ondernemers en startups blijken hun waardepropositie, en  daarmee hun businessmodel, te baseren op ‘aannames’. De kunst is om deze aannames te toetsen met de werkelijkheid, met je prospects, met je klanten, met je markt, met je eindgebruikers en bij te stellen waar nodig. Dit voorkomt een hoop frustratie en onnodige investeringen. Een goed verhaal dat Matthijs mooi wist te verpakken in de praktijk casus van Beauty Bookers, een succesvolle startup die hij heeft mogen begeleiden. Een methode en aanpak gebaseerd op onder meer Value Proposition Design (Alexander Ostwalder), The Lean Startup (Eric Ries), Running Lean (Ash Maura) en The Startup Ownwer’s Manual (Steve Blank). Boeken en methodes die iedere ondernemer en business developer in de kast moet hebben staan.

Bart en Matthijs, hartelijk dank voor het delen van jullie kennis, kunde, ervaring en de inspiratie. De tijd die avond was veel te kort om al jullie kennis en ervaring te delen met de zaal. Gezien het succes van jullie lezingen in Den Haag en in Eindhoven gaan we graag met jullie om tafel om in 2016 een aantal mooie masterclasses te organiseren.

Programma

 -  uur Begin- en eindtijd