Bart Nieuwenhuis en Matthijs Bobeldijk hebben op 22 april een inspirerende lezing geven over businessmodel innovatie. De praktische toepassing van het business model canvas van Alexander Oswalder en de interessante voorbeelden uit de praktijk van de sprekers bleek een schot in de roos. Naast een hoge waardering door deelnemers (8.4) blijkt er een grote behoefte aan een vervolg waarin een of meerdere praktijk casussen volgens deze methode worden uitgediept. Voor diegene die de deze lezing hebben gemist, jullie krijgen op 22 oktober in Eindhoven de gelegenheid om Bart en Matthijs bezield te horen spreken over Businessmodel Innovatie. Houd onze activiteitenkalender in de gaten!

Voordat Bart ons meenam in de opzet en achtergronden van het Business Model Canvas, heeft hij eerst ons geïntroduceerd in het nut en de noodzaak van businessmodel innovatie. Een reis waarbij de impact van de digitalisering en de opkomst van internet op verschillende industrieën en sectoren wordt gezien als een belangrijke ‘disruptor’ van de bestaande businessmodellen. Op basis van het boek Business Model Generation zijn de negen bouwstenen van het business model canvas besproken en toegelicht aan de hand van sprekende praktijk voorbeelden. Het meest uitdagende bouwblok blijkt ‘de waardepropositie’ te zijn. Het bepalen van de ‘pains’ , de ‘gains’ en de ‘customer jobs’ blijkt niet zo eenvoudig en vereist een goed inzicht in de business van de klant, zijn producten, zijn diensten en zijn eindgebruikers. Het business model canvas in vogelvlucht werd afgesloten met de Nespresso casus waarmee de deelnemers in kleine groepjes de negen bouwstenen probeerden ontleden. Behalve dat het business model canvas snel inzicht geeft in je verdienmodel, is het een gemeenschappelijke taal waarmee je (of met jouw team) in staat bent om vanuit een waardepropositie naar je markt en klanten te kijken.

Na de pauze heeft Matthijs ons ingewijd in bestaande businessmodellen die op basis van hun karakteristieken, patronen en waardestrategieën in vijf typen kunnen worden ingedeeld. Met behulp van ‘unbundling’ werd o.a. het businessmodel van Uber ontleed en in kaart gebracht. Een ‘multisided platform’ waarop bijvoorbeeld ook kranten, Goolge en de NOS zijn gebaseerd. Vervolgens werd er dieper ingegaan op de betekenis en het nut van een businessmodel voor startups. Veel ondernemers en startups blijken hun waardepropositie, en  daarmee hun businessmodel, te baseren op ‘aannames’. De kunst is om deze aannames te toetsen met de werkelijkheid, met je prospects, met je klanten, met je markt, met je eindgebruikers en bij te stellen waar nodig. Dit voorkomt een hoop frustratie en onnodige investeringen. Een goed verhaal dat Matthijs mooi wist te verpakken in de praktijk casus van Beauty Bookers, een succesvolle startup die hij heeft mogen begeleiden. Een methode en aanpak gebaseerd op onder meer Value Proposition Design (Alexander Ostwalder), The Lean Startup (Eric Ries), Running Lean (Ash Maura) en The Startup Ownwer’s Manual (Steve Blank). Boeken en methodes die iedere ondernemer en business developer in de kast moet hebben staan.

Dat het Businessmodel Innovatie van toegevoegde waarde was voor de deelnemers bleek wel uit de interessante discussies en de uitwisseling van businesscards tijdens de borrel. Als KIVI CI bestuur zijn we dan ook heel blij met deze geslaagde test van onze ‘waardepropositie’. En zullen deze activiteit dan ook herhalen op 22 oktober in Eindhoven. In de tussentijd zullen we met Bart en Matthijs een mogelijke verdiepingsslag gaan bespreken. Wanneer en de vorm daar zullen we jullie uiteraard over informeren. Houd de KIVI CI activiteitenkalender in de gaten!

Bart en Matthijs hartelijk dank voor jullie hartelijk dank voor het delen van jullie kennis, kunde, ervaring en de inspiratie. Inmiddels staan de boeken Value Proposition Design en The Lean Startup in mijn (digitale) boeken kast en heb ik de eerste principes al toegepast in de ontwikkeling van nieuwe business in de agrosector!