Datum 25 september 2008
19 november 2008
27 mei 2009
3 november 2009
Locatie Den Haag
Sprekers

 

Verslag  

 

De afdeling CI is zich er van bewust dat er van ingenieurs steeds vaker, naast een technisch inhoudelijke, ook in een commerciële rol een bijdrage verwacht wordt. De afdeling CI heeft zich ondermeer tot doel gesteld een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de daarvoor benodigde vaardigheden.

In de periode september 2008 tot november 2009 hebben in 4 sessies 37 personen deelgenomen aan de 1-daagse training "de Ingenieur als strategisch gesprekspartner". De training is op initiatief van afdeling CI ontwikkeld.

Tijdens de training oefenen de deelnemers om in gesprekssituaties te achterhalen welke ontwikkelingen er in de markt van hun gesprekspartner plaatsvinden en welke impact die hebben op diens organisatie. Voor welke uitdagingen ziet de gesprekspartner zich gesteld? Hoe gaat men daar mee om en op welk vlak heeft men behoefte aan ondersteuning? Op basis van de competenties van de eigen organisatie leren deelnemers vervolgens een passend aanbod formuleren, dit met overtuiging te presenteren en eventuele weerstand weg te nemen.

De deelnemers krijgen, ter ondersteuning, tijdens de training een praktische gespreksstructuur aangereikt en oefenen daarmee. Het gedachtegoed achter de gespreksstructuur wordt waar nodig toegelicht. De nadruk ligt tijdens de training echter vooral op de praktijk.

Hoe hebben de deelnemers de training ervaren?

Na iedere sessie is de training met de deelnemers geevalueerd, zowel mondeling als schriftelijk.

Uit de mondelinge evaluaties blijkt dat de training als intensief en soms "best wel confronterend" wordt ervaren. De deelnemers geven aan zich bewust(er) te zijn geworden van de noodzaak van een goede voorbereiding en het hanteren van een concrete gespreksstructuur. Die structuur, vindt men, helpt bij het trechteren vanuit, vaak abstracte, marktontwikkelingen naar concrete samenwerkingsvoorstellen. Door de structuur te hanteren wordt het mogelijk om in een betrekkelijk korte gesprekstijd "to the point"te komen. Alhoewel ruim 70% van de dag daadwerkelijk aan het voeren van gesprekken werd besteed, geven sommige deelnemers aan dat men behoefte heeft aan nog meer praktijkoefening. Ook is er interesse in een bredere theoretische onderbouwing.

In de schriftelijke evaluaties wordt (op een schaal van 1 - 10) de training op 10 aspecten gemiddeld met een 7,6 gewaardeerd. Daarbij worden de aspecten: presentatie; toepassings nut; praktijk relevantie; en inhoud gemiddeld op 8,0 gewaardeerd. De prijs/kwaliteits verhouding; de organisatie en de theoretische onderbouwing scoren gemiddeld 7,6. De gebruikte cases, het presentatiemateriaal en de cursusmap scoren gemiddeld een 7,2.

Samenvattend: op basis van de 4 sessies kan geconcludeerd worden dat de training qua vorm en inhoud aansluit bij de behoefte en verwachtingen van de deelnemers. Voor wat de omvang van de training betreft geven de deelnemers aan dat er behoefte is aan meer en over een langere periode uitgespreid, zodat de opgedane vaardigheden kunnen beklijven en er in de praktijk mee geoefend kan worden.