Het tweede deel van de masterclass werd ingeleid door Prof. Frank Kwakman met een verhaal over recente ontwikkelingen in de markt Hoe ziet het overlevende bedrijf er uit? Wat is de link naar een netwerk organisatie en klantgericht denken? Langs welke weg ziet hij de ondernemingen gaan.

Vervolgens ging Bart van Emden verder. De laatste masterclass werd afgesloten met vraag "Hoe klantgericht is uw organisatie? Doe de scan!". Naar aanleiding hiervan ismet elke deelnemer een kort interview afgenomen. Twee deelnemers zijn er actief met het gegeven aan de gang gegaan. Martin Faber (Loading Systems) introduceerde kort zijn eerste ervaringen. 

Hierna kreeg Leon vd Pas het woord. Key to success voor hem is een passionate team facing the customers. Gedurende anderhalf uur loodste hij de aanwezigen door een aantal cases vertellende uit eigen ervaring.

Tijdens de discussie bleek dat sommigen het moeilijk vinden om het gepresteerde toe te passen op commodities. Toch is dat mogelijk, zolang je maar een waarde kunt toevoegen, hetzij via je product of via services. Tot slot werd nog gevraagd wat nu de hoofdtip is voor de zaal. Dit werd beantwoord met een vraag: wat is verschil tussen ingenieur en verkoper? Techneut zit in eigen wereld en is (te) eerlijk. Verkoper zit meer in wereld van klant, en wellicht iets minder eerlijk. Hoofdzaak hierbij is: ben creatief, bouw reputatie op en werk aan je relatie. Via relatie beheer leer je je klanten kennen, maar ook hun problemen. LinkedIn is niet alleen voor het bekijken van de updates van je contacten, maar ook om bij je klant binnen te komen en te leren kennen. 

Samengevat was dit tweede deel van de masterclass erg enerverend en dynamisch, mede ook door het gepassioneerde verhaal van Leon van de Pas. De aanwezigen beloonden het geheel met 8.1 als gemiddeld cijfer.