We kunnen terugkijken op een sterk interactieve bijeenkomst met intensieve uitwisseling over identiteit en imago. Er werd begonnen met een stukje theorie omtrent reputatie management.

Met een sterke reputatie kunt u uw organisatie blijvend onderscheiden. Met één mond praten, herkenbaarheid voor de klant en klantloyaliteit. Dat zijn enkele effecten van reputatiemanagement. Wanneer een organisatie duidelijk aangeeft waar zij voor staat, kan zij daarmee de onzekerheden die een klant omtrent een product of dienst heeft eenvoudiger wegnemen. Medewerkers zullen meer tevreden en betrokken zijn. Ook toekomstige medewerkers zullen uw organisatie zien als een aantrekkelijke werkgever, waardoor werving makkelijker verloopt. Bovendien levert een sterke reputatie een verbetering van de financiële resultaten op. Een identiteit die volledig is geïntegreerd, is moeilijk te kopiëren en zorgt voor een voorsprong op de concurrentie.

Ook als u niets doet, onstaat een reputatie. De vraag is welke! En nog belangrijker: in welke mate draagt de reputatie bij aan uw strategie? Reputatiemangement is vooral interessant voor organisaties waarin beweging zit.

Aan het einde van de workshop hebben twee groepen de identiteit en het image van twee bedrijven in beeld gebracht. De presentatie hiervan leverde weer een levendige discussie op.