KIVI NIRIA Students Delft organiseert een serie themalezingen getiteld “CEO lezingen”. In deze serie lezingen vertellen CEO’s van bekende bedrijven die vroeger een technische studie gedaan hebben hoe ze gegroeid zijn van afgestudeerd ingenieur tot CEO van een groot bedrijf of zelfs van een multinational.

In de tweede lezing valt de beurt aan Bert Meerstadt, CEO van de Nederlandse Spoorwegen sinds 2009 en afgestudeerd bouwkundige aan de TU Delft. Voor een publiek van ruim 50 enthousiaste studenten presenteert Bert een aantal waarnemingen die hij persoonlijk belangrijk vindt voor een ingenieur die succes wil hebben in het bedrijfsleven. Deze waarnemingen, of levenslessen, zijn uiteraard vanuit zijn persoonlijke oogpunt, maar doorspekt met een aantal komische anekdotes. Het is alsof Bert een college vol met levenslessen staat te geven in een collegezaal waar hij zelf ooit nog college gevolgd heeft als student.

Een belangrijk thema volgens Bert is persoonlijke ontwikkeling en vooral doen waar jouw interesses en passies liggen. Studeer hard, maar focus daarbij wel op de momenten die er echt toe doen. Motiveer jezelf in je studie maar focus je ook op activiteiten buiten je studie om jezelf persoonlijk te ontwikkelen. Het is belangrijk om bij deze activiteiten goed te kijken naar wat jij leuk vindt en waar jij goed in bent. Doe datgene waar jij je ook echt het beste bij voelt. Als voorbeeld noemt Bert hoe enthousiast hij was na een lang diner met een directeur van McKinsey, en van dat moment heeft hij er dan ook alles aan gedaan om zijn carrière te kunnen starten bij McKinsey, en met succes. Tijdens zijn hele carrière is Bert zich altijd blijven afvragen waar zijn passies lagen en welke uitdagingen hij aan wilde nemen. In 2001 werd dit een functie binnen de top van een van de meest besproken bedrijven in Nederland, de Nederlandse Spoorwegen, waar hij in 2009 algemeen directeur werd. Waar sommigen een hondenbaan zien zag hij, zoals het een ingenieur betaamt, alleen maar uitdagingen, en met behulp van zijn – soms ietwat te – rationele ingenieursdenken weet hij steeds weer oplossingen voor die uitdagingen te bedenken.

Een andere waarneming is echter dat we als ingenieurs ook de menselijke kant niet mogen onderschatten. Sommige besluiten kunnen grote veranderingen tot gevolg hebben voor werknemers of klanten, en het is belangrijk dat hun meningen en reacties meegenomen worden in de besluitvorming. Het is om die reden dat Bert toen hij begon bij de NS hij erop stond dat hij eerst zowel de machinisten- en conducteursopleiding doorliep, om zo goed te begrijpen wat voor effect zijn beslissingen zouden kunnen hebben. Dit was toentertijd zeer ongebruikelijk, maar tegenwoordig is het mede dankzij Bert een aanbevolen optie voor nieuwe trainees bij de NS.

Het laatste deel van de presentatie gaat over de uitdagingen die de NS de komende 10 jaar staan te wachten en hoe een ingenieur daarbij kan bijdragen, zowel als directielid als op een meer technische functie.

Na de presentatie is er ruim de tijd voor vragen vanuit het publiek, en die tijd is ook hard nodig voor de vele vragen uit het publiek. Studenten zijn nieuwsgierig naar hoe Bert zijn eerste carrièrekeuzes heeft gemaakt na zijn afstuderen en waarom hij voor een bedrijf als de NS gekozen heeft. Andere vragen gaan ook over de NS zelf, extra toelichting op de toekomstvisie van Bert, over de gevoeligheid van het spoor bij slecht weer en uiteraard of Bert naar Delft is gekomen met de trein of met de auto. Op iedere vraag wordt uitgebreid en eerlijk antwoord gegeven, en studenten zijn duidelijk onder de indruk van de sympathieke CEO die voor hen staat.

Na een vragenrond van bijna 3 kwartier wordt de middag afgesloten met een borrel, waar Bert ondanks zijn drukke schema ook nog even aanwezig is. Studenten die enthousiast zijn geworden over de NS kunnen met al hun vragen terecht bij een aantal collega’s van de NS die met Bert zijn meegereisd.

Klik hier voor het artikel uit De Ingenieur.