Technologische ontwikkelingen in sport zijn zichtbaarder dan ooit en hebben ook een grote impact. Waartoe dit voor de topsport leidt, heeft Nederland als klein land op de Olympische spelen van Sochi laten zien, maar ook voor breedtesport en bedrijfsleven biedt sport vele kansen. Tijdens de Dutch Technology Week heeft KIVI Sports Engineering een divers event mogen organiseren op de High-Tech campus.

Na de opening en korte introductie door Sports Engineering voorzitter Erik Driessen, trapt Cas Biesta van sport marketing bureau Triple Double af. Zoals Biesta zelf al aangeeft zijn ze wellicht een vreemde eend in de bijt als het om technologie gaat. Maar als het om trends gaat en het in context plaatsen van technologie, weet Biesta een aantal treffende ontwikkelingen te noemen. Juist de onderbouwing van de waarde van technologie in deze trends vanuit hun specialisme, sport marketing, biedt een verfrissende kijk. Het connected stadion, fan engagement, sport data verzamelen en wat hiermee te doen; verschillende trends passeren de revue. Een mooie aanleiding voor de sport engineer van de toekomst om hierbij de volgende technologie te ontwikkelen.

Volgende spreker is Hugo Braam van Virtuagym. Het bedrijf bestaat uit ruim 20 mensen en levert een dienst via een smartphone app. De app wordt door hen zelf gemaakt en verder gaat het vooral om een ecosysteem aan functionaliteiten die aan klanten worden aangeboden. Zowel de consument als de fitness professional kan de app en diensten gebruiken om mee te sporten of klanten mee te laten sporten. De app geeft aan welke oefeningen te doen, maar kan ook veel meer. Interessant is het vooral te horen hoe een MKB’er zich in deze hard bevochten markt van sport apps staande weet te houden en gestaag weet te groeien. Met tips als wees een ‘lean startup’, wees krtitisch op kosten en houdt investeringen laag geeft Braam een kijkje in de keuken van Virtuagym.

Als laatste vertelt Joost Pluijms over zijn dubbelrol als onderzoeker en embedded scientist. Op basis van metingen die hij met zeilers in de praktijk doet, onderzoekt hij wat prestatie bepalende factoren zijn. Enerzijds om direct feedback te geven aan de zeilers en hun coaches, maar ook om in zijn onderzoek te bepalen of en in welke mate bepaalde factoren invloed hebben op de snelheid. De factoren die gemeten worden zijn bijvoorbeeld roeruitslag, hellingshoek, maar ook wordt kijkgedrag vastgelegd. Technologie die Joost daarvoor gebruikt zijn zelf hellingshoek meters, windmeters en een eye-tracking bril.

De diversiteit van sprekers representeert ook de breedte van het vakgebied dat sports engineering steeds meer aan het worden is. Zowel wetenschap, innovatieve bedrijven met doeltreffende oplossingen voor klanten, als marketing hebben op deze wijze allen een belang bij nieuwe technologiën en producten voor de sport. En dan hebben we de maatschappelijke impact van motivatie om te sporten en gezonde te blijven nog niet eens genoemd.