Waarom zetten we in op duurzaamheid?

Jacobine Hardeman werkt als Management Trainee bij Berendsen sinds januari 2017. Ze heeft een internationale achtergrond in de servicebranche en is verantwoordelijk om de wens naar een duurzamere bedrijfsvoering vorm te geven voor Berendsen Nederland. Samen met elf betrokken collega’s is Jacobine een projectgroep gestart, die alle bestaande MVO initiatieven in kaart en bepaalt de visie waar Berendsen Nederland stapsgewijs naartoe wil werken.


Tijdens gesprekken met verschillende bedrijven over het thema circulariteit en duurzaamheid kan je merken dat er vraag is naar hoe je zoiets oppakt. Waar begin je? Waarom? Hoe neem je een positie? Welke hindernissen ben je tegengekomen en ben je deze wel of niet overkomen? Op evenementen spreken succesvolle bedrijven over het resultaat van deze reis. De hindernissen die nog overwonnen moeten worden of al overwonnen zijn, worden minder naar voren gebracht.

Deze column is de eerste uit de reeks van vier columns die we op verschillende platformen zullen delen om anderen te laten leren van onze ervaringen en om op te roepen tot het meedenken om samen tot oplossingen te komen.

Column: Waarom zetten we in op duurzaamheid?

Een schip bepaalt zijn eigen koers. Met de stroming meegaan kost minder energie, maar de stroming gaat niet richting onze bestemming. Dit is de situatie waarin we ons nu bevinden. Het is niet dat we gisteren besloten hebben dat we ‘iets’ met duurzaam ondernemen moeten gaan doen. We stellen ons al jaren doelen om steeds duurzamer te handelen - het is alleen dat alle initiatieven verdeeld zijn per bedrijfsonderdeel. De verdeling neemt complexiteit en een gebrek aan eendracht met zich mee welke een uitdaging zijn in het bepalen van de juiste koers. Hoewel we dus weten dat we niet met de stroming mee willen varen, weten we nog niet welke richting we wel op willen gaan.

Maar wat is onze bestemming dan? We willen de duurzame koers een gegeven laten worden in alle keuzes in de nabije en verre toekomst. Het is veilig om met de stroom mee te gaan, de bestemming kennen we allemaal en we leren over de bestemming door onze voorgangers. Als Berendsen Nederland willen we een andere koers gaan varen. Alhoewel, eigenlijk willen we nog verder dan dat. We willen dat de gehele keten diezelfde koers gaat bevaren, zodat we daadwerkelijk naar de bestemming kunnen komen: een duurzaam bedrijfsklimaat. Door de overname zijn we gegroeid tot een dusdanig grote partij dat we van mening zijn deze beweging ook te kunnen beïnvloeden. De ambitie is dat we niet alleen kunnen verduurzamen binnen onze organisatie maar ook de organisaties om ons heen.

De eerste vraag als je een alomvattende koers wil veranderen is: waarom dan? Zowel intern als extern merken we dat thema’s als duurzaamheid, MVO, circulariteit en duurzame inzetbaarheid centraler staan in het bedrijfsleven. De complexiteit van deze thema’s is dat we bij een aantal het effect niet direct zullen merken. Voor een beursgenoteerd bedrijf waar de korte termijn resultaten bekeken worden, zijn dit thema’s op een bijna abstract niveau.

Waarom willen wij als Berendsen nu een stap verder zetten binnen duurzaamheid en waarom juist nu?

Timing: we kunnen de eerste niet meer zijn, er zijn bedrijven die al meer dan twee decennia duurzaamheid en circulariteit in het bloed hebben zitten. Er heerst ook geen ambitie om af te wachten, te wachten tot iemand anders al een kant en klare oplossing heeft verzonnen die wij enkel hoeven te kopiëren. Er is de wens om eigenaarschap te voelen voor de transitie in het bedrijf, betrokkenheid van alle stakeholders en samen door vallen en opstaan de juiste koers (wat nog gedefinieerd moet worden – column 2) te bevaren.
Verantwoordelijkheid: iedereen moet zijn/haar verantwoordelijkheid nemen. Het wijzen naar overheden, consumenten of bedrijven als schuldigen lost niks op. Dat we waar mogelijk afvalwater hergebruiken, restwarmte inzetten en onze wagens zo efficiënt mogelijk laten rijden is niet genoeg. We kunnen beter. Lukt je dit niet door obstakels of technische onmogelijkheden? Werk samen met ketenpartners, de branche en andere

om het mogelijk te maken. Een voordeel dat wij hebben is dat onze interne processen circulair zijn door de huurconstructie (zie afbeelding met bedrijfskleding als voorbeeld), zowel de klant als wij hebben baat bij materiaal dat lang meegaat en dat makkelijk te repareren is. De realiteit is dat wij een onderdeel zijn van de keten, net als vele andere bedrijven. We werken al met een modern slavery act en code of conduct. Het document is wat waard als het frequent gecontroleerd wordt tot aan het begin van de keten en door alle andere deelnemers van die keten. Hoe ver gaat deze verantwoordelijkheid zonder het zicht te verliezen op onze eigen processen?

De markt: de omgeving is er klaar voor, niet langer is MVO voor de non-profits en recyclen voor de enkeling. Steeds meer mensen zijn bekend met de betekenis van duurzaamheid, circulariteit en MVO. Hiernaast steken steeds meer duurzame adviesbureaus en circulaire ondernemingen de kop op. We hoeven het wiel niet meer alleen uit te vinden. Een groeiende vraag naar duurzaamheid en circulariteit geeft een stimulans voor een bedrijf als de onze om meer te doen. Een gevolg van de expanderende vraag is dat deze harder lijkt te groeien dan we zelf aankunnen. Vanuit verschillende kanten wordt er gevraagd om andere informatie, bewijsvoering en certificering. Hoe bepaal je wat er bij je past?

In het kort: we zijn er klaar voor. We bevinden ons in een periode van interne en externe veranderingen en we zijn bereid om kritisch naar onszelf te kijken. Gezien onze bedrijfsvoering en businessmodel zit dit al in onze genen, maar voelen we het nog niet echt zo en willen we meer. Wat willen we dan meer en hoe gaan we dit vormgeven? Kunnen we naast onszelf ook de wereld om ons heen inspireren? In het beantwoorden van deze vragen heb ik wel eens de tip gekregen dat we in plaats van focussen op wat er meer kunnen doen, ook eens kunnen stilstaan bij wat er gebeurd als wij als Berendsen er niet meer zijn. Wat heeft dit voor consequenties op onze klanten, werknemers, leveranciers en aandeelhouders? Zelf heb ik hier nog geen antwoord op, maar het geeft je de mogelijkheid een verander traject als deze met een andere bril te bekijken.

Na het beantwoorden van de ‘waarom’ vraag, volgt de vraag: maar waar beginnen we dan? We hebben het gehad over het schrijven van een beleid per afdeling of voor één afdeling en deze vervolgens te kopiëren. We hebben het gehad over wat er met het beleid gebeurd als het eenmaal af is, en niet de minst complexe: hoe krijgen we het in ons DNA? Eén ding is zeker: we willen het dichtbij ons willen houden, het een deel laten uitmaken van onze huidige manier van werken.

Deze dilemma’s en uitdagingen zal ik in de tweede column van deze reeks bespreken.


Jacobine Hardeman
Management Trainee
Berendsen Nederland

 

Laat ons weten hoe je hierover denkt en laat je commentaar hieronder achter: