Datum 28 januari 2010
Locatie KIVI NIRIA / Den Haag
Sprekers

Jos Fleischeuer, Comprehensio
Bart van Emden, Van Emden Marketing Consultancy
Simone Beekman, Arcadis

Verslag presentatie Comprehensio
presentatie Van Emden Marketing Consultancy
presentatie Arcadis

 

Met een overweldigende opkomst (34 personen) werd de eerste CI activiteit van het nieuwe jaar ingeluid middels een marketing gerichte lezing. In een drieluik werd uitgelegd hoe je je klanten kunt gebruiken als ambassadeur van je onderneming.

Jos Fleischeuer (Comprehensio) gaf allereerst een uitvoerige inleiding over waardecreatie in industriële markten. Via de definitie van B-to-B marketing werd er ingegaan op de waardecreatie en wie / wat uiteindelijk de klanttevredenheid definieert, met als uiteindelijke doel 'customer delight'.

Hoe die 'customer delight' gebruikt kan worden, werd in een inspirerende presentatie van Bart van Emden (Van Emden Marketing Consultancy b.v.) uit de doeken gedaan. Middels voorbeelden hoe het wel en hoe het niet moet, werd uitgelegd dat mond-op-mond reclame erg hoog staat in de beïnvloedingspyramide. Dus zou elke onderneming 'ambassadeurs' moeten hebben: tevreden klanten die dit doorvertellen.

Het hebben van klantambassadeurs werd verder opgepakt in de presentatie van Simone Beekman (Arcadis). Arcadis gebruikt de 'kletsende klanten' als B-to-B marketingstrategie en heeft derhalve een ambassadeurs programma opgezet. Tijdens deze interactieve presentatie werd ingegaan hoe Arcadis dit heeft opgezet en wat de resultaten tot nu toe zijn.

De deelnemers hebben enthousiast gereageerd op deze activiteit van KIVI NIRIA Commercieel Ingenieur! In de enquetes is onder andere aangegeven dat de inhoud een 7.9 scoort, dat de cursus erg nuttig was (7.8) en dat de prijs-kwaliteitsverhouding een 8.4 krijgt!