Omschrijving

Bij het ontwerpen van technische systemen wordt meestal een bepaalde methodiek gevolgd. Deze methodiek bestaat uit een aantal opeenvolgende stappen zoals behoefteanalyse, opstellen van een programma van eisen, ontwikkelen van systeemconcepten, keuze van het definitieve concept, realisatie, evaluatie/testen. In de totale productlevenscyclus komen daar dan nog bij: het gebruik, het onderhoud en de verschroting/recycling/vernietiging. Het blijkt nu, dat een dergelijke methodiek ook goed toepasbaar is op het ontwikkelen van onderwijs. In deze workshop zal allereerst het zogenaamde “zeven-fasenmodel” van de integrale productlevenscyclus worden besproken. Daarna zal deze methodologie vertaald worden naar de onderwijssituatie. In een interactieve sessie zal tenslotte worden nagegaan, of en in hoeverre deze methodologie op de individuele onderwijspraktijk van de deelnemers toepasbaar is.

14:30 uur inloop en ontvangst met broodjes, koffie en thee.
14:50 uur start lezing/workshop Dr. Ir. Otto Rompelman in collegezaal 1 (begane grond)
16:20 uur feedback en afsluiting met aansluitend een borrel.

Spreker(s)

Dr.ir. Otto Rompelman, emeritus Universitair Hoofddocent TU-Delft

Persoonlijke gegevens
Elektrotechnisch ingenieur TU-Delft, PhD Biomedical Engineering TU-Delft. Onderwijs en onderzoek aan TU-Delft (Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica), Vrije Universiteit (Faculteit geneeskunde); ontwikkeling van innovatieve onderwijsprojecten. Fellow van SEFI (European Society of Engineering Education)

Locatie

Hogeschool Utrecht

Nijenoord 1 - 3552 AS Utrecht

Organisator

Hoger Onderwijs Techniek

Hogeschool Utrecht Faculteit N&T

Naam en contactgegevens voor informatie

Ricardo Abdoel 0613440585 Mark Tammers (HU) 0302308226

raabdoel@hotmail.com