Omschrijving

In deze sessie wordt u door een drietal deskundige sprekers deelgenoot gemaakt van de uitdagingen van ERTMS als de nieuwe Europese standaard voor beveiliging en beheersing van railverkeer. De uitdagingen die de sprekers in deze sessie zullen belichten, komen voort uit hun persoonlijke ervaring met ERTMS en concentreren zich op de inbouw van ERTMS in het materieel en het omgaan met cryptografische sleutels voor ERTMS trein-baan communicatie:

Frank Walenberg, Walenberg Rail Assessment. Frank leidt deze sessie in middels een walk-through door ERTMS land en treedt tevens op als sessievoorzitter. Uiteindelijk leidt hij deze sessie uit met een blik op de toekomst voor ERTMS. Frank Walenberg heeft een lange staat van dienst in de spoorbranche en werkt sinds 2010 onder zijn eigen naam vanuit Walenberg Rail Assessment. Frank staat bekend om zijn kennis van de techniek en specificaties van ERTMS, gecombineerd met een groot netwerk in de branche en een helder inzicht in de politieke en zakelijke aspecten die gepaard gaan met het internationale karakter van ERTMS.

Peter Zijdemans, Lloyd's Register Rail. Om met Thalys treinen op de Nederlandse HSL te kunnen rijden was de inbouw van ERTMS noodzakelijk. De presentatie maakt duidelijk hoe dat gedaan is. In vogelvlucht komen de verschillende projectfasen aan bod, van besluitvorming, via ontwikkeling en de bouw van het prototype naar de spectaculaire testen op de HSL. De Thalys is begin jaren ’90 gebouwd om in vier landen te kunnen rijden; toevoeging van ERTMS moest passen in de architectuur van de bestaande installatie. De verschillende industrieën die de oorspronkelijke apparatuur hebben geleverd moesten daarvoor hun bijdragen leveren, en de ombouw moest goedgekeurd worden door de autoriteiten van verschillende landen. Testen op de HSL hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld. Speciaal voor dit doel omgebouwde Thalys treinstellen hebben meerdere testcampagnes van enkele weken afgewikkeld. De testen omvatten normaal bedrijf, maar ook veel uitzonderingssituaties. Sinds december 2009 rijdt de Thalys op de HSL; zonder ook maar één veiligheidsstoring in de ERTMS.

Jaco Schoonen, ProRail ERTMS Key Management Center. De ERTMS communicatie tussen baan en trein is beveiligd met cryptografische sleutels. Het beheer en de geheimhouding van deze sleutels wordt vormgegeven middels ERTMS Key Management. ERTMS Key Management is technisch gezien slechts een klein deel van het totale ERTMS systeem. Toch is het een onderwerp dat relatief veel aandacht nodig heeft om ERTMS operationeel te krijgen. Dat heeft diverse oorzaken, zoals bijvoorbeeld een Europese specificatie die voornamelijk op interoperabiliteit gericht is en minder op de praktische operationele aspecten, maar ook een spoorbranche waar de focus vooral op safety ligt en minder op security. Jaco Schoonen heeft het Key Management Center voor ProRail opgezet en ingericht, daarnaast is hij op Europees niveau werkzaam om ERTMS key management te optimalisere

16:30u Ontvangst
17:00u Opening en inleiding door Frank Walenberg
17:15u "ERTMS in Thalys" door Peter Zijdemans
18:00u Pauze
18:20u "ERTMS Key Management" door Jaco Schoonen
19:00u Uitleiding en sluiting door Frank Walenberg
19:15u Borrel met hapjes
20:00u Einde

Spreker(s)

Frank Walenberg, Walenberg Rail Assessment.
Peter Zijdemans, Lloyd's Register Rail
Jaco Schoonen, ProRail ERTMS Key Management Center

Locatie

Arcadis, Piet Mondriaanlaan 26, Amersfoort

Organisator

Railsystemen

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie via onderstaand e-mailadres.

eelco.schrik@strukton.com