Onderzoek naar verbetering van de horizontale bodemafsluiting door middel van bodeminjectie

A.E.C. van der Stoel, E. van de Werfhorst, R. Gerssen, Geotechniek nr. 1, maart 2018, pagina 8

In dit artikel wordt ingegaan op een aantal proeven die zijn uitgevoerd om de kwaliteit van horizontale bodemafsluiters beter te kunnen garanderen. Conclusies zijn dat door nieuwe ontwikkelingen de aanbrengnauwkeurigheid kan worden verbeterd, de omgevingsbeinvloeding bij aanbrengen kan worden verminderd, de invloed van trillingen in het proces nauwkeurig moet worden bewaakt en dat het controleren (beperken) van de injectiedrukken in combinatie met de injectiedebieten een belangrijke rol speelt. Volledige artikel
 

De gevolgen van restkracht bij een paalfundering

S. Rica, S. van Baars, Geotechniek nr. 1, maart 2018, pagina 14

Uit een verzameling eerder gemaakte veldproeven werd de conclusie getrokken dat het berekende puntdraagvermogen van een funderingspaal per 2017 met 30% gereduceerd moest worden. Hierbij werd verondersteld dat de spanningen op de onbelaste paal na installatie kunnen worden verwaarloosd en daarmee ook de resulterende restkracht in de paal. Uit andere veldproeven blijkt echter dat deze restkracht niet verwaarloosbaar is. Numerieke berekeningen uit deze publicatie ondersteunen die conclusie. Deze verwaarlozing leidt nu tot een te klein puntdraagvermogen en een te groot schachtdraagvermogen. Volledige artikel


Van een Oude Geul naar een Nieuwe Sluis

A.J. Grashuis, S. Verfaille, Geotechniek nr. 1, maart 2018, pagina 22

De bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is een uitdagend project dat wordt uitgevoerd binnen een nauw samenwerkingsverband tussen Nederland en Vlaanderen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van het grondonderzoek dat in de voorbereidingsfase werd uitgevoerd. Tevens worden de belangrijkste geotechnische aspecten en risico’s toegelicht, verbonden aan de specifieke ondergrond in het projectgebied, met name door de aanwezigheid van Boomse klei en glauconiethoudend zand. Volledige artikel


Integraal geotechnisch ontwerp voor het nieuwe Internationale Vliegveld van Mexico Stad

M. de Kant, R. Steenbakkers, D. Festa, Geotechniek nr. 1, maart 2018, pagina 28

In Mexico City wordt een volledig nieuw vliegveld gerealiseerd. De geotechnische condities en met name de uitdagende, typische karakteristieken van de zeer slappe kleien van Mexico City en doorgaande bodemdaling door grondwateronttrekking zijn essentieel elementen bij de ontwikkeling van het project. Tevens wordt het project gekenmerkt door strenge vlakheidseisen van de verhardingen en beperkte toleranties met de aansluiting op het terminal gebouw. In dit artikel worden de kenmerken van de ondergrond, het geautomatiseerde ontwerp en toepassing van monitoring en de observational method beschreven. Volledige artikel


Intuïtief virtueel dijkontwerp met VR-Dijken

M.L. Aalberts, J.J.M. Sluis, Geotechniek nr. 1, maart 2018, pagina 34

Met VR-Dijken is het mogelijk om intuïtief een dijk te ontwerpen op alle directe faalmechanismen volgens de Nieuwe Normering. De tool legt vast welke alternatieven of varianten voor stakeholders de voorkeur hebben. VR-Dijken is bedoeld om inzicht te geven in het ruimtebeslag op het niveau van een voorontwerp. Volledige artikel


Bovenafdichting passieve wandconstructie

P. van Duijnen, C. Brok, S. Bouwman, Geotechniek nr. 1, maart 2018, pagina 50

Een viaduct kan hoog worden gefundeerd op een landhoofd van gewapende grond. Dan moet wel de gewapende grond de ruimte hebben om enkele centimeters horizontaal te vervormen. Hierdoor kan een spouw worden toegepast tussen het voorzetpaneel en de gewapende grond. Deze spouw moet aan de bovenzijde worden afgedicht, wat kan gebeuren met een egotextiel. Om de trekkracht in het afdichtingsgeotextiel te berekenen, wordt het Concentric Arches (CA) model toegepast. De resultaten worden vergeleken met Plaxis-berekeningen. Hieruit blijkt dat voor spouwbreedten groter dan 1.0m het CA-model representatieve resultaten geeft. Volledige artikel


Hoe geogrids de prestaties van wegen verbeteren (deel 2)

L. Vollmert, J. Klompmaker, Geotechniek nr. 1, maart 2018, pagina 56

In deel 1 van dit artikel is ingegaan op onderzoekswerkzaamheden die aantoonden dat een hoge stijfheid van een egogrid gecombineerd met een toepassing in meerdere lagen een gunstigere bijdrage levert dan een wapening die slechts uit een enkele laag bestaat. dit artikel presenteert fase 2 en 3 van het onderzoeksprogramma. Deze fasen valideren de eerdere bevindingen van het gedrag van complete wegverhardingen, en in het bijzonder proefresultaten onder gecontroleerde laboratoriumomstandigheden. Volledige artikel