Beoordeling van trillingsgevoelige funderingen volgens de nieuwe SBR Trillingsrichtlijn A ‘Schade aan gebouwen - 2017’

P. Hölscher, D. de Lange, A.J. Snethlage, M. van Delft, Geotechniek nr. 3, september 2018, pagina 6

In het kader van de herziening van de SBR-richtlijn ‘Trillingen deel A Schade aan bebouwing’ is het onderdeel ‘schade aan fundering’ (schade door verdichting) drastisch aangepast. Dit artikel bespreekt de achtergronden van de aanpassingen en geeft aan hoe de nieuwe grenswaarden vastgesteld zijn. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld worden verschillende aspecten van de nieuwe aanpak verder toegelicht. Volledige artikel


Cohesie en watergehalte van vochtig zand

P. Lubking, Geotechniek nr. 3, september 2018, pagina 11

In de GWW-sector wordt gebruik gemaakt van de cohesie die optreedt in vochtig zand ten gevolge van de ontwikkeling van capillaire waterspanningen die heersen in de korrelcontactpunten van het materiaal. In de geotechniek bleef de invloed van het watergehalte daarop meestal onbesproken. Recent fundamenteel fysisch onderzoek toont aan dat binnen een relatief grote range van watergehalten tussen de bijna droge toestand en vochttoestand, juist beneden het optimum-watergehalte volgens de Proctorproef, een vrijwel constant niveau van capillaire cohesie heerst. Volledige artikel


Buisschroefpalen 2.0

N. Loonen, A. van der Geest, S. van Dijk, Geotechniek nr. 3, september 2018, pagina 19

Een complexe funderingsopgave vraagt om bijzondere palen. Bij het KJ-plein in Den Haag zijn doorontwikkelde buisschroefpalen met groutinjectie toegepast om een hoogbouw te funderen met een zeer hoge paaldichtheid. De succesvolle uitvoering biedt goede kansen voor toekomstige opgaven. Volledige artikel


Grondmechanische aspecten van de treinramp in Weesp in 1918

J. Heemstra, Geotechniek nr. 3, september 2018, pagina 26

Een van de ernstigste spoorwegongelukken in Nederland vond plaats op 13 september 1918 in Weesp. Een forensentrein stortte na een periode met veel regen van de oprit van de brug over het Merwedekanaal naar beneden. Van geotechniek was nog weinig bekend, en al nam men wel de goede maatregelen, het bezwijkmechanisme kon men toen nog niet doorgronden. De verklaring dat het zand zou zijn uitgevloeid over de berm is onbevredigend. Professor Keverling Buisman heeft met de oprichting van het Laboratorium Grondmechanica in 1934 de aanzet gegeven tot het uitvoeren van stabiliteitsberekeningen. Het is de moeite waard het door hem uitgezette spoor nog eens te vervolgen. Volledige artikel


Diepwanden voor de autotunnel te Assen

H. Langhorst, M. Smoorenburg, E.J.P. van Doorn, R. Albada Jelgersma, Geotechniek nr. 3, september 2018, pagina 40

De Stadsboulevard doorkruist het kloppende hart van Assen. Om de verwachte verkeersgroei op te vangen wordt een 380m lange autotunnel met aangepaste infrastructuur gerealiseerd. De tunnel bestaat uit een permanente diepwandpolder waarbinnen het wordt gebouwd. Het werk bestaat uit het graven van in totaal 147 diepwandpanelen. De permanente polder met diepwanden is succesvol uitgevoerd in een uitdagende en geologisch variërende omgeving. Volledige artikel

 

NGO studiedag 7e creatieve sessie 29 mei 2018 - Afdichting met geokunststoffen

S. van Eekelen, R. Gerritsen, P. van Duijnen, C. Scheerder, E. Vastenburg, W. Voskamp, P. de Jong, D. Walinga, J. van den Berg, Geotechniek nr. 3, september 2018, pagina 54

Om de kennis over afdichtingen met geokunststoffen te delen, organiseerde het NGO haar zevende studiedag in mei. Vier sprekers legden een theoretische en praktische ondergrond als basis. Vijfendertig deelnemers voerden proeven uit en bedachten vernieuwende afdichtingsconstructies. Volledige artikel


EPS’18 - 5e internationale conferentie over de infrastructurele toepassingen van EPS-blokken

M. Duskov, E. Kwast, Geotechniek nr. 3, september 2018, pagina 59

Van 9 tot 11 mei 2018 vond de EPS’18 plaats, de vijfde internationale conferentie over de infrastructurele toepassingen van EPS-blokken (geofoam). De aanzienlijke zettingsproblemen die we in Nederland hebben waren aanleiding voor vier presentaties over Nederlandse projecten met infrastructurele EPS-toepassingen voor met name weg- en trambaan-ophogingen.  Volledige artikel