Resultaten en producten van de werkgroep 'Geocommunicatie in projecten' van het nationaal programma Geo-Impuls (2009 - 2014).

Deze werkgroep ontwikkelde tijdens de looptijd van het Geo-Impulsprogramma uiteenlopende producten. Zo is er een leidraad geocommunicatie opgesteld en is er een omgevingsscan ontwikkeld. De wisselwerking tussen geotechnicus, omgevingsmanager en communicatiemanager stond hierin centraal. Er is nadrukkelijk gekozen voor het leren in de praktijk. In een brochure 'Geocommunicatie' laat de werkgroep zien  hoe een projectteam eenvoudig een communicatieplan kan ontwikkelen dat bijdraagt aan goed risicomanagement.

Leidraad geocommunicatie

Bij drie pilotprojecten is vanuit Geo-Impuls een schaduwteam bestaande uit een geotechnicus, omgevingsmanager en communicatiemanager ingezet om het project te ondersteunen. De geleerde lessen de daarbij ontwikkelde producten zijn verzameld in de Leidraad geocommunicatie.

Mindmap omgevingsscan

De mindmap of omgevingsmonitor is een gestructureerde vragenlijst voor omwonenden van een bouwproject. Deze is bedoeld om de risicoperceptie van omwonenden in kaart te brengen. De vragen zijn gebaseerd op een analyse van verschillende typen risico's die een rol kunnen spelen en worden gevisualiseerd in een mindmap met de onderwerpen vertrouwen, risicoperceptie en hinderbeleving.

Startnotitie problematiek geocommunicatie

Deze startnotitie van Prof. Van Marrewijk (Bijzonder hoogleraar Bedrijfsantropologie, VU Amsterdam) schetst de problematiek van geotechnische communicatieraakvlakken rondom complexe projecten. Het gaat hierbij om de raakvlakken tussen groepen of organisaties die optreden op overgangsmomenten. Bij deze raakvlakken gaan de zaken vaak mis. De startnotitie diende als referentiekader voor de activiteiten van de werkgroep.

Pilotproject VAB Den Haag

Bij het Ingenieursbureau Den Haag is gewerkt aan de communicatie over geotechnische risico’s en kansen van de aanleg van een Volautomatische Autoberging plus het terugbrengen van de stadsgracht aan de Veenkade in Den Haag. Tijdens het project zijn er vier workshops gehouden, waarvan de presentaties (gebundeld) zijn in te zien.

Pilotproject Spoorzone Delft

In dit project is onder meer de Bouwfaseringskaart als basis voor publiekscommunicatie ontwikkeld, met een standaardset van icoontjes voor verschillende vormen van overlast. Meer daarover is terug te vinden in de door de werkgroep gepubliceerde Leidraad Geocommunicatie.

Pilotproject A2 Maastricht

In Maastricht is een dubbellaagse tunnel met een stadspark erboven, de zogenaamde Groene Loper. De kalkstenen bodem is op sommige plaatsen net zo ingewikkeld als veengrond, wat leidde tot grote geotechnische uitdagingen. Geo-Impuls ondersteunde dit project middels de 'observational method', een methode om geotechnische risico's beter te kunnen beheersen.

In de media

Één van de doelstellingen van de werkgroep was om meer te communiceren over geotechniek naar het brede publiek, om daarmee een basis te leggen voor meer begrip. De werkgroep heeft daartoe bijgedragen aan: