Via het geocommunicatieproject van Geo-Impuls heeft de projectleiding van Spoorzone Delft nog eens kritisch gekeken naar de bouwcommunicatie, specifiek gericht op risicocommunicatie en hinder. 

In dit project is onder meer de ’bouwfaseringskaart’ als basis voor publiekscommunicatie ontwikkeld en een standaardset van icoontjes voor verschillende vormen van overlast. Er is gekeken welke risico’s nu onderbelicht zijn in de communicatie. Ook is er aandacht besteed aan de keuzes die een rol spelen bij het communiceren over hinder en risico’s: Hoever wil je gaan? Wat wil de omgeving van het project weten en wanneer? Tenslotte is de vorm van belang. Hoe kunnen we communicatiemiddelen en methoden ontwikkelen die de risicocommunicatie integreren in het normale communicatie- en bouwproces? Het is gelukt om gezamenlijk tot communicatiemiddelen te komen die niet alleen hier, maar ook bij de A2 Maastricht daadwerkelijk gebruikt zullen worden en daarna ter beschikking zullen staan via internet. 

Geotechnisch stoplicht

De Geo-Impuls werkgroep 'Geocommunicatie in projecten' heeft in drie workshops als eerste een zogeheten ‘geotechnisch stoplicht’ samengesteld: welke ondergrond gerelateerde risico’s zijn rood, welke oranje en welke groen? Alle onderwerpen uit het geotechnisch stoplicht moeten proactief door het project naar buiten worden gebracht door in woord en beeld uit te leggen wat er aan de hand is, wat de beheersmaatregelen zijn en hoe het bijbehorende monitoringssysteem werkt. Meer hierover is terug te vinden in de door de werkgroep gepubliceerde Leidraad Geocommunicatie.

Omgevingsmonitor

Mede op basis van de ervaringen bij de Spoorzone Delft heeft Geo-impuls een omgevingsmonitor uitgewerkt met daarin specifieke aandacht voor risicoperceptie, hinderbeleving, vertrouwen en informatiebehoefte. Deze vragenlijst is daarna ook bij het project A2 Maastricht toegepast en is inmiddels voor alle projecten in Nederland vrij te gebruiken. 

Bouwfaseringskaarten

Spoorzone Delft heeft daarnaast gekozen om bouwfaseringskaarten te laten ontwikkelen die volgens het concept ’Bouwfasering in Beeld’ de concrete planning van de uitvoering geschikt maakt voor communicatie met de omgeving. Met behulp van het budget van Geo-Impuls werd de laatste slag gemaakt om deze kaarten geschikt te maken voor publiekscommunicatie. Tevens is een leidraad opgezet voor het gebruik van deze bouwfaseringskaarten. De leidraad beschrijft welke stappen een projectorganisatie moet nemen om met de bouwfaseringskaarten te werken, hoe het concept werkt (van grof naar fijn) en de randvoorwaarden waaraan een project moet voldoen om dit concept efficiënt in te zetten.