Discrete simulaties breukgroei in ‘Soil Mix’-materiaal met zwakke insluitsels

A. Vervoort, G. Van Lysebetten, Geotechniek nr. 1, januari 2013, p10

De ‘Soil Mix’-techniek wordt steeds meer gebruikt voor de constructie van grond- en waterkerende wanden, waarbij een in situ mechanische vermenging van de grond plaatsvindt met bijvoorbeeld cement. Gezien de specifieke mengprocedure en omdat een natuurlijk materiaal rechtstreeks als grondstof wordt gebruikt, is de aanwezigheid van zwakke grondinsluitsels onvermijdelijk. Om de invloed van deze zwakke insluitsels op de sterkte en stijfheid te onderzoeken voerde KU Leuven numerieke discrete simulaties uit. Hierbij is het mogelijk om de individuele breukinitiatie en –groei te bestuderen. De simulaties tonen aan dat de afname van sterkte en stijfheid van een monster (veel) groter is dan het gewogen gemiddelde gebaseerd op de verhouding van gemengd en ongemengd materiaal. Ook blijkt dat andere parameters zoals vorm, aantal en relatieve positie van de insluitsels een grote invloed hebben. 

Effect installatiemethode van open stalen buispalen op de conusweerstand

J.A. Jacobse, J.H van Dalen, Geotechniek nr. 1, januari 2013, p18

Het verticaal draagvermogen van open stalen buispalen kan met behulp van twee verschillende ontwerpmethoden bepaald worden. Eén methode (CUR2001-8) gaat expliciet uit van het heien van buispalen, waarbij hogere draagvermogens verkregen worden dan de methode volgens de Eurocode (EC7). Middels een praktijkproef is bepaald wat de effecten op de conusweerstand  zijn rondom én in een buispaal bij twee verschillende installatiemethoden; volledig intrillen of (deels) inheien. Beschreven is hoe de proef is uitgevoerd en tot welke resultaten dit geleid heeft. De conclusie van deze proef is dat er aanzienlijke verschillen zijn in de conus weerstanden bij de twee verschillende installatiemethoden.

Deel III in de kleine serie: Wat kunnen wij nu nog van Keverling Buisman leren / Ervaringen met aanleg van autowegen in de Provincie Zuid-Holland: Abtswoude, de weg die er nooit kwam

J. Heemstra, Geotechniek nr. 1, januari 2013, p26

Waarom is het groene hart van Nederland zo groen? Grondmechanica heeft er alles mee te maken! In de jaren ‘30 van de twintigste eeuw versnelde Nederland. Het waren de jaren van de doorbraak van de verbrandingsmotor, met als gevolg de behoefte aan goede wegen in de randstad. De slappe Nederlandse ondergrond leende zich echter niet overal goed voor de aanleg van een strakke aarden baan. Professor Keverling Buisman, die in 1934 het Laboratorium voor Grondmechanica had opgericht, moest de weg wijzen. 

Relevant risk factors associated with the construction of excavated tunnel crosspassages in soft soils

I. Chivatá Cárdenas, S. SH Al-Jibouri, J. IM Halman ,W. van de Linde, F. Kaalberg , Geotechniek nr. 1, jan 2013, p40

This paper reports on an investigation of risk factors associated with the construction of excavated tunnel cross-passages in soft soils. The investigation focused on excavations where freezing technologies are used to provide temporary  support. The relevant risk factors and their associated probabilistic data were  gathered from elicitation of experts. A ranking of the most important factors was obtained for an on-going project: Sluiskil tunnel in the Netherlands. This was made possible by modelling the risk factors using Bayesian Belief Networks. Based on the modelling results the project has increased its awareness of the  relevant risk factors in the construction of cross- passages and further optimized the associated mitigation measures.

Indrukken van de 5e Europese Geokunststoffenconferentie in Valencia

S. van Eekelen, G. Di Emidio, A. Bezuijen, Geotechniek nr. 1, januari 2013, p50

Op de 5de Europese Geokunststoffen conferentie in Valencia werden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Geokunststoffen behandeld: nieuwe toepassingen voor bekende materialen, nieuwe materialen en nieuwe meettechnieken. Herman-Jaap Lodder heeft bovendien in Valencia de NGO/IGS Student Award voor Nederland in ontvangst mogen nemen voor zijn afstudeerwerk. Daarnaast was er de gelegenheid om contacten in de geo kunststoffen wereld aan te halen, oude bekenden te zien en nieuwe contacten aan te gaan. Dat allemaal bij een aangename temperatuur in een nog zomers Valencia. Als u er niet was, geeft dit verslag een idee wat u hebt gemist. Als u er wel was, weet u dat er zo veel te beleven was, dat u mogelijk iets hebt gemist wat in dit verslag staat, al laat ook dat maar een paar aspecten zien.

Oostende trekt grotere schepen aan dankzij sterkste geotextiel ooit

F. De Meerleer, J. De Rouck, K. Van Doorslaer, J. Goemaere, L. Van Damme, Geotechniek nr. 1, januari 2013, p53

De vaargeul in Oostende is recentelijk verplaatst en verbreed om de haven toegankelijker te maken. Om voor de binnenvarende schepen een rustig golfklimaat te garanderen, wordt de toegangsgeul beschermd door 2 nieuwe havendammen. Deze heroriëntatie maakt het voor Oostende mogelijk om voortaan schepen tot 200 meter te ontvangen. Bij de bouw van de dammen is een sterk staaltje van geotechnisch kunnen opgevoerd. De slappe ondergrond is verstevigd met het sterkste geotextiel ooit.