Aanleg van twee bruggen en een ondergrondse volautomatische autoberging in het centrum Den-Haag (deel II)

C.J. Spendel, E. van der Waals, C. Marks, A.J. van Seters, Geotechniek nr. 1, Januari 2015, pagina 8

In het centrum van Den Haag is op een klein oppervlak een technisch hoogstandje verricht. De voorheen overkluisde gracht is in ere hersteld. Onder de gracht is een volautomatische autoberging gemaakt. Vanwege de diepte van de ontgraving, de kwetsbare omgeving en het maatschappelijk belang is veel aandacht besteed aan (geotechnische) risico’s en omgevingsmanagement. Dit artikel - een vervolg op een artikel uit december 2013 - gaat in op de uitvoering van de bouwkuip en de monitoring van de kwetsbare omgeving, waarbij een relatie wordt gelegd met het ontwerp.  Volledige artikel 

Kanaal Ieper – Leie, geschiedenis van de ‘drogen vaart’

J. Maertens, G. van Alboom, K. van Royen, Geotechniek nr. 1, Januari 2015, pagina 16

In de periode 1863 - 1913 werden meerdere pogingen ondernomen om een kanaal te graven van Ieper naar de Leie in Vlaanderen. Daartoe diende een tunnel en/of diepe ingraving in de stijve klei van de Formatie van Ieper te worden gerealiseerd. Het kanaal is nooit volledig afgewerkt omdat men de eigenschappen van de tertiaire klei sterk had onderschat. Daarnaast was geen rekening gehouden met het feit dat de schuifweerstandkarakteristieken van de klei, na het ontstaan van een afschuiving, terugvallen op de residuele karakteristieken. Dit artikel geeft een relaas van de vele pogingen en net zoveel mislukkingen tegen de geotechnische achtergrond van de stabiliteitsproblematiek.  Volledige artikel 

Bouwkuip Groninger Forum

M.C.W. Kimenai, Geotechniek nr. 1, Januari 2015, pagina 28

In het centrum van Groningen komt het Groninger Forum te staan; een 45m hoog en excentriek vormgegeven cultuurhuis. Onder dit gebouw komt een vijfdaags splitlevel parkeergarage. De bouwkuip voor deze garage bestaat uit diepwanden en onderwaterbeton, gesteund door een stempelraam, tubex-groutinjectiepalen en gewi-ankers. Door de geotechnisch ontwerper ook een intensieve rol bij de daadwerkelijke realisatie van de bouwput te geven, konden tijdens de uitvoering optimalisaties doorgevoerd worden, welke met Plaxis 3D-berekeningen zijn onderbouwd. Dit alles zonder het inleveren van kwaliteit of het toenemen van risico’s. De verkregen meetgegevens onderschrijven het succes van deze werkwijze.  Volledige artikel 

Onderzoek naar ‘set-up’ bij palen in zand in de geo-centrifuge

D.A. de Lange, R. Stoevelaar, A.F. van Tol, Geotechniek nr. 1, Januari 2015, pagina 38

Eerder onderzoek naar het axiale draagvermogen van funderingspalen heeft uitgewezen dat methode Koppejan de capaciteit aanzienlijk overschat. Gedacht is dat het systeem verborgen veiligheden moet bezitten, omdat geen grote problemen vanuit de funderingspraktijk zijn gepubliceerd. Deze veiligheid is gezocht in ’set-up’ van grondverdringende palen en groepseffecten (verdichting). Dit artikel presenteert naast achtergrond bij ’set-up’ van palen in zand, de proefopstelling en de resultaten van  het centrifugeonderzoek naar verandering in de capaciteit van een enkele paal en een groepspaal in de tijd. Wordt de draagkracht alleen maar hoger?  Volledige artikel 

Levensduur van geokunststoffen

W. Voskamp, Geotechniek nr. 1, Januari 2015, pagina 50

Toelichting bij het rapport CUR 243 ’Durability of Geosynthetics’. dat een overzicht geeft van de huidige kennis op het gebied van de levensduur van geokunststoffen. Het beschrijft onder andere degradatiemechanismen, geeft een overzicht van testmethoden en legt uit hoe de minimale levensduur bepaald en vergroot kan worden.  Volledige artikel 

Paalmatrasonderzoek, boog- en membraamwerking

S. van Eekelen, A. Bezuijen, F. van Tol, Geotechniek nr. 1, Januari 2015, pagina 58

Hoe ontwerp je de geokunststof in een paalmatras? Daar hebben we in Nederland veel onderzoek naar gedaan de afgelopen jaren. Dit artikel geeft een samenvatting van de belangrijkste conclusies en het bijbehorende ontwerp model dat is ontwikkeld.  Volledige artikel