Geotechniek 2006, nr. 5

LET OP: Van de jaargangen tot 2007 zijn - op een paar uitzonderingen na -  alleen de abstracts beschikbaar. Vanaf 2007 is van ieder artikel ook een .pdf beschikbaar.

Kademuur Euromax, een duurzame constructie

P. Wernsen, Geotechniek/Special 2006, nr. 5, pagina 18

In verband met de corrosie van stalen kademuren is bij de aanleg van de kademuur voor de Euromax terminal op de Maasvlakte gekozen voor een betonnen damwand, uitgevoerd als diepwandconstructie. De kwaliteit van de diepwand is beheerst door een aantal gerichte maatregelen (maaswijdte van de wapening, grote nominale betondekking, goede verwerkbaarheid van het beton). Daarnaast is voorafgaand aan de bouw een proefpaneel gemaakt en daarna uitgegraven. De damwand is verankerd met MV-palen. Ter controle van het draagvermogen hiervan zijn op 2% van de palen trekproeven uitgevoerd. Toetsing aan CUR 166 was strikt genomen onbevredigend, maar een verlengde kruip-trekproef leverde toch een postief resultaat.

Bouwput "De Fonteyne" te Vlissingen

E.J. Huiden, V. van der Wal, Geotechniek/Special 2006, nr. 5 pagina 8

In het centrum van Vlissingen wordt een drielaags parkeergarage gerealiseerd met in de directe omgeving bebouwing van grote historische waarde. Bij het ontwerp is voor de uitvoering een risico-inventarisatie gemaakt en is een monitoringplan opgesteld waarin alle risico’s worden gecontroleerd en beheersbaar gemaakt. Een innovatieve uitvoeringsmethode met een cementbentonietwand tot NAP - 17 m als waterkerende bouwputwand en een daarin afgehangen stalen damwand tot MV - 9 m als constructiewand van de parkeergarage was voor de gemeente alleen acceptabel na een demonstratie van het concept met een test-traject. Uiteindelijk is de bouwput zeer succesvol gerealiseerd, met minimaal waterbezwaar en minimale zettingsschade. Oog voor de uitvoeringsgevoeligheid van een ontwerp is essentieel.